روش تولید لوله

نگاهی کلی به روش تولید لوله

با سلام  درود بر کاربران مهزیار فولاد صنعت. در این نوشته قصد دایم روش تولید لوله را شرح داده و آن را بررسی نماییم. با ما همراه باشید .

روش تولید لوله فولادی

تولید لوله به طور کلی به 2 صورت انجام می پذیرد. درزدار و بدون درز. ما قصد داریم به توضیح لوله های بدون درز بپردازیم. همانطور که از نام این لوله پیداست، این لوله ها بدون درز می باشند، حتما سوال ذهنتان این است که یعنی چه؟ ما به شما توضیح خواهیم داد. در فرایند لوله های بدون درز، قرار است هیچ درز جوشی بر روی لوله وجود نداشته باشد، پس بر این اساس از شمش های فولادی و حتی بلیت و یا بلوم استفاده می شود. این شمش ها می بایست از طریق غلطک ها به شکل استوانه ای درآمده و لازمه ی آن این است که پیش گرم شوند تا قابلیت شکل پذیری بهتری داشته باشند. سپس ماندرال بر روی مرکز شمش استوانه ای قرار گرفته و سوراخی را بر روی آن ایجاد می کند که این سوراخ می بایست به ضخامت موردنظر برسید و همزمان عملیات کشش لوله انجام می گیرد. در تولید لوله های استیل نیز فرایند به همین شکل است ، با این تفاوت که جهت جلوگیری از خوردگی، عملیات پیش گرم خنثی بر روی شمش استوانه ای انجام می گیرد.

جوشکاری لوله های درزدار

در این عکس، نحوه جوشکاری درز های لوله های درزدار نمایش داده شده است

و اما در روش تولید لوله های درز دار، همانطور که از نامش پیداست، بر روی آن درز جوشی وجود دارد. بدین معنی که سراسر لوله دارای درز جوش می باشد. این لوله فرایند تولیدش به این شکل است که یک ورق فولادی و یا تسمه فولادی را توسط عملیات رول فرمینگ خم نموده و پس از خم کردم، دو سر آزاد آن توسط یکی از روش های جوش مثل ( جوش زیر پودری، جوش مقاومتی و القایی ) انجام شده و عملیات جوشکاری صورت می پذیرد. در لوله های درزدار نوع جوشکاری بسیار مهم است، همچنین کیفیت نوع جوش به وسیله ی آزمایش هایی انجام می گیرد. بعنوان مثال در تولید لوله اسپیرال برای تعیین میزان کیفیت، توسط تست هیدرو استاتیک می توان میزان کیفیت جوش را بطور کامل تعیین نمود. پس در نتیجه درز های جوش موجود بر روی لوله های دز دار، امر مهمی است که می بایست تست های مختلفی را پاس نموده و از استاندارد های خاصی پیروی نماید. 

روش تولید لوله اسپیرال

در این عکس، تولید لوله های اسپیرال به نمایش در آمده است

 


استاندارد های لوله

در جهان لوله های فولادی در صنایع مختلف و با آلیاژ های مختلف در حال مصرف است که بسیار متنوع بوده و واقعا می توان گفت دارای پیچیدگی بسیار بالایی هستند. لوله های فولادی و آلیاژی در دنیا دارای استاندارد هایی هستند که هر کشور بر اساس روش تولید لوله ، سایز، وزن و حتی نوع جنس و آلیاژ، و حتی نوع استفاده دارای استاندارد های خاصی هستند و بر اساس این استاندارد ها تعریف می شوند.

استاندارد های آمریکا عبارتند از : استاندارد آمریکا ASTM/AISI/SAE و API که لوله API یا همان لوله های API5L از این استاندارد تبعیت می کند.در المان، ژاپن و بریتانیا و دیگر کشور ها نیز استاندارد هایی وجود دارند که به آن می پردازیم.

استاندارد جمهوری فدرال آلمان DIN ، استاندارد بریتانیا B.S. و استاندارد ژاپن JIS می باشد. استاندارد فرانسه AFNOR، استاندارد ایتالیا UNI، استاندارد سوئد SS، استاندارد روسیه GOST و استاندارد اسپانیا UNE می باشد.


لوله های فولادی و کارخانه های تولید کننده

 

کمپانی های مختلفی به تولید لوله های مختلف پرداخته و به بازار عرضه می کنند. بعنوان مثال کمپانی لوله سازی اهواز، لوله سازی ماهشهر ( که لوله های دهنه بزرگ را تولید می کند )، کمپانی سدید ( که در تولید لوله های اسپیرال فعالیت دارد )، لوله سازی نورد اهواز، کمپانی سپنتا، کمپانی صفا، کمپانی ملایر و کمپانی نکا. لازم به ذکر است که کلیه ی کمپانی ها در روش تولید لوله  از قانون ها و روش های ثابت و استاندارد تبعیت می کنند.

و اما اگر بخواهیم به شکل جزئی تر این موضوع بپردازیم ، به این شکل است که جهت تولید لوله های اسپیرال که به شکل درزدار یا همان درز جوش هستند، کمپانی های خلیج فارس، کالوپ اصفهان، ایران اسپیرال، صفا، اسپیرال آبرسان، و کمپانی لوله اسپیرال آذربایجان نقش برجسته تری دارند.

در تولید لوله جدار چاه کارگاه ها و کارخانه هایی در شهره های مشهد، اصفهان، قزوین و تهران و همچنین ملایر نقش برجسته تری دارند.

در ساخت لوله های گازی یا همان لوله های API گروه صنعتی سپاهان نقش بسیار پر رنگی در تولید این نوع لوله ها در کشور دارد.

همچنین در تولید لوله گالوانیزه کارخانه هایی مثل کارخانه سپنتا، روی پوشان قزوین و سپاهان اصفهان بسیار نقش به سزایی دارند و این لوله ها را تولید و به بازار عرضه می دارند. 

کمپانی هایی مثل کمپانی سپاهان، فولاد علویجه، و هیربد زرندیه در تولید لوله های داربستی نقش برجسته ای دارند.

لوله های مبلی یا همان لوله های سبک تولید کمپانی های لوله اهواز، لوله پروفیل سپاهان، سپنتا، کمپانی ساوه و همچنین درپاد تبریز می باشد.

همچنین لوله مانیسمان که از پر مصرف ترین لوله ها در صنایع می باشد، توسط کمپانی های گروه ملی صنعت فولاد ایران، لوله گستر اسفراین، کمپانی کاوه ایرانیان و کمپانی پروفیل فولادی اصفهان می باشد.

و در آخر لوله استیل و مقاطع دیگر استنلس استیل اغلب به صورت وارداتی بوده و تولید کشور هند، کره حنوبی، ژاپن و چین می باشند.

در این مقاله به روش تولید لوله های مختلف اشاره شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از لوله های ذکر شده، می توانید به مقاله های ما مراجعه نمایید.


شرکت مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده خدمات تامین و فروش کلیه لوله های فولادی و استیلی است که در این نوشته قید شد. شرکت مهزیار فولاد صنعت در زمینه آلیاژ های مختلف بسیار حرفه ای عمل نموده و به همراه کادر مجرب خود در زمینه فروش انواع مقاطع آلیاژی بسیار دانا و توانا می باشد. شما می توانید جهت خرید انواع لوله های فولادی و آلیاژی با مشاوران ما مشورت نموده و مشاوران مهزیار فولاد بهترین انتخاب را با توجه به شرایط استفاده از لوله های فولادی به شما می دهند. جهت مشاوره با کارشناسان ما و همچنین خرید با شماره واحد فروش شرکت بهش شماره  44449101-021 تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید صورت های درخواستی خود را به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نموده و یا با ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com تیم فروش شرکت را از صورت های درخواستی خود آگاه نمایید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *