شکل دهی فلزات

نگاهی جامع بر فرآیند شکل دهی فلزات

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله قصد داریم مطالب جامعی درباره نحوه شکل دهی فلزات به شما در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. خواهشمندیم با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم.

فلزات در دنیای امروز نقش و جایگاه خود را در بسیاری از سازه ها پیدا کرده اند. بطور کلی اگر فلزات وجود نداشته باشند، دنیای مدرنی نیز وجود ندارد.


شکل دهی فلزات

شکل دهی فلزات به 3 روش انجام و مورد استفاده قرار می گیرند:

  • ریخته گری
  • نورد گرم
  • نورد سرد

فرایند شکل دهی فلزات با تکنیک ریخته گری

ریخته گری فلزات ریشه در اجداد ما، در تاریخ بیش از 7هزار ساله ی این سرزمین دارد. از 7 هزار سال پیش اجداد ما جهت ساخت بسیاری از مقاطع فولادی، از تکنیک ریخته گری فولاد استفاده می کردند. ریخته گری فولاد به این صورت است که سنگ آهن و مواد فولادی را در پاتیلی به صورت مذاب درآورده و سپس داخل غالب هایی ریخته تا فولاد شکل آن غالب را به خود بگیرد و پس از سرد شدن از داخل غالب خارج شده و فولاد با شکل و شمایل جدیدی تولید می گردد.

در فرآیند ریخته گری، می توان بسیاری از قطعات صنعتی را تولید نمود، مثلا در صنعت خودرو سازی سیلندر موتور کلیه ی خودرو ها در جهان به روش ریخته گری تولید می گردد و بسیاری از قطعات خودرو های سبک و سنگین نیز با همین روش امروزه تولید و عرضه می گردند. پس قطعات فولادی که برای صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته و دیگر صنایع فلزی به روش ریخته گری مواد مذاب فولادی در غالب ها جهت شکل دهی فلزات و ساخت قطعات صنعتی باشد را ریخته گری می نامند. در دنیای فولاد ریخته گری از اصلی ترین مراحل ساخت دیگر مقاطع فولادی می باشد، به این صورت که اسلب های تولید شده جهت ساخت دیگر مقاطع فولادی که به روش های نورد گرم تولید می گردد ، نیز به روش ریخته گری تولید می گردند.

اسلب و شمش های فولادی که در حقیقت مواد اولیه جهت کلیه کارخانجات نورد گر فولادی می باشند، به روش ریخته گری تولید شده و سپس به کارخانجات نورد گرم منتقل شده تا با آنها مقاطع دیگر فولادی به روش نورد گرم تولی گردد. در ادامه این مقاله به روش فرم دهی فولاد با تکنیک نورد گرم می پردازیم.

شکل دهی فلزات به روش ریخته گری

شکل دهی فولاد به روش نورد گرم

در دنیای امروز بسیاری از پروفایل ها و مقاطع فولادی به روش نورد گرم تولید می گردند. مثلا کلیه ورق سیاه فولادی از هر آلیاژی که باشند، به روش نورد گرم و از اسلب های ریخته گری شده که در قبل تر در این مقاله اشاره شد، تولید می گردند. فرآیند تولید در نورد گرم به این صورت می باشد که اسلب و شمش های فولادی ابتدا در کوره سرخ شده و به دمای 1200 درجه سانتی گراد می رسند، دمایی کمتر از دما و نقطه ی ذوب فلز، شرایطی که فلز را آنقدر نرم و انعطاف پذیر می کند که در فرآیند تولید به راحتی می توان بر روی آن شکل پروفایل ها و مقاطع مختلف فولادی را داد. شمش ها سپس از داخل کوره خارج شده و بین غلطک های نورد گرم به مقاطع مختلف فولادی تبدیل می گردند. این شمش ها در فرآیند نورد گرم می توانند جهت تولید میلگردهای آجدار، میلگرد های ساده فولادی، انواع تیرآهن هاش و بال پهن های صنعتی، انواع نبشی و ناودانی و برای ساخت لوله های مانیسمان نیز بکار می رود. کلیه مقاطع ذکر شده به روش نورد گرم تولید می گردد و شکل دهی این فولاد ها همواره در دمایی بین 1000 تا 1200 درجه ی سانتی گراد اتفاق می افتد.

نورد گرم و شکل دهی فلزات با تکنیک ساخت به روش نورد گرم همواره از محبوب ترین انواع تولید فولاد ها در جهان بوده و فولاد هایی که با روش نورد گرم تولید می گردند، پر مصرف ترین در نوع خود در جهان می باشند. در ادامه این مطلب به نوع دیگری از شکل دهی فولاد می پردازیم که به آن نورد سرد می گویند.

شکل دهی فلزات با تکنیک نورد گرم

شکل دهی فولاد به روش نورد سرد

یکی دیگر از تکنیک های شکل دهی فلزات، روش نورد سرد است. در فرآیند تولید نورد سرد، فولاد ها از مقطع فولادی به روش سرد و در دمای محیط با فشار غلطک های مختلف در تسمه های فولادی تولید و عرضه می گردند، مثلا برای ساخت لوله های درزدار، ابتدا ورق کویل فولادی در ابتدای خط نورد نورد سرد قرار گرفته و سپس این که به صورت تسمه ی نواری می باشد، وارد خط تولید نورد سرد شده و پس از فرم دهی و به شکل لوله درآمدن درز میانی آن جوش داده شده و تبدیل به لوله درزدار می شود. 

این تکنولوژی جهت ساخت ورق های روغنی ، ورق های رنگی، و پروفیل و قوطی های ساختمانی نیز بکار می رود، برای مثال ساخت ورق های روغنی، ابتدا ورق های سیاه که به روش نورد گرم تولید شده اند را در ابتدای خط نورد سرد قرار داده و سپس با عبور از میان غلطک ها و فشار به سطح ورق در دمای محیط، ورق مورد کشش قرار گرفته و تبدیل به ورق روغنی فولادی می گردند. برای داشتن ورق هایی با سطحی با کیفیت بالا، همواره نورد سرد محبوب ترین تکنیک تولید ورق در جهان بوده است و از همین تکنیک برای ساخت ورق های گالوانیزه و ورق های رنگی نیز استفاده می شود. 

از دیگر کاربرد های نورد سرد در دنیای امروز، تولید پروفیل ها و قوطی های صنعتی جهت مصارف ساختمانی می باشد که در ابتدای این بخش به تولید لوله های درزدار اشاره شد که تولید پروفیل و قوطی های صنعتی نیز با همین روش از ورق های نورد گرم به روش نورد سرد تولید می گردند.

برای ساخت پروفیل های صنعتی، ابتدا تسمه های ورق فولادی  وارد خط نورد سرد شده و پس از فرم دهی و جوش خوردن درز پیرامونی آن، این پروفایل ها جهت ساخت استراکچرهای صنعتی بکار گمارده می شود.

شکل دهی فلزات با تکنیک نورد سرد

همواره فرم شکل دهی فولاد و شکل دهی فلزات چالشی اساسی برای صنعتگران در جهان بوده است. در این مقاله به 3 تکنیک اصلی شکل دهی فلزات اشاره شد. از دیگر روش های فرم دهی فولاد پس از تولید فولاد به روش های تراشکاری و دیگر روش ها می باشد که این مقاله به آنها اشاره ای نمی کند. در این مقاله سعی شد تفاوت های فرم دهی و شکل دهی فلزات با تکنیک های ریخته گری، نورد گرم و نورد سرد برای شما عزیزان به اختصار توضیح داده شود. همچنین در مقاله های دیگر ما نیز درباره نحوه و روش های برش ورق های سیاه فولادی اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع، بر روی لینک ورق سیاه برشی کلیک نموده و از اطلاعات این صفحه بهره مند شوید. ما اطلاعات بسیار مفید و جامعی درباره روش های برش ورق های سیاه فولادی در اختیار شما کاربران عزیز و ارجمند قرار داده ایم. 


شرکت مهزیار فولاد صنعت تامین کننده کلیه فولاد های تولید شده و انواع ورق آهنی به روش نورد گرم و نورد سرد در ایران می باشد. شما می توانید جهت خرید فولاد های تولید شده به روش نورد سرد و نورد گرم با واحد فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا از طریق ارسال پیام به واتزاَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com صورت های درخواستی خود را به تیم فروش شرکت ارسال نمایید. کادر فروش شرکت همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) در خدمت شما عزیزان خواهند بود.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *