ورق گرم

نگاهی اجمالی به ورق های گرم و ورق های سرد

با سلام و عرض ادب خدمت شما صنعتگران و کاربران مهزیار فولاد صنعت ، شرکت مهزیار فولاد صنعت ، یک شرکت بازرگانی است که در زمینه انواع مقاطع فولادی ، انواع ورق آهنی ، انواع مختلف لوله ، و در مجموع در زمینه کلیه آهن آلات صنعتی و غیر صنعتی فعالیت گسترده دارد ، و خدمات خود را به سراسر کشور عرضه می دارد ، جهت اطلاع دقیق از قیمت مقاطع و خرید آنها ، با واحد فروش به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید . تیم فروش آلیاژ شناس مهزیار فولاد صنعت ، همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) آماده ی پاسخگویی به شما می باشند . در این صفحه ، قصد داریم درباره تفاوت های ورق سرد و ورق گرم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم ، با ما همراه باشید .


ورق گرم

ورق گرم

ورق های گرم و ورق های سرد

ورق های فولادی ، بطور کل به دو دسته اصلی که می توان گفت از خانواده ی اصلی آن هستند تقسیم می شوند ، که از نظر تولید با یکدیگر دارای تفاوت هایی بوده و علت اصلی اصلی تمایز در نام آنها ، می تواند به همین دلیل باشد ، ورق ST37 ، یکی از ورق های فولادی است  پر مصرف بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، این ورق ، بعنوان ورق گرم در صنایع ایفای نقش نموده و مورد استفاده صنعتگران مختلف قرار خواهد گرفت .

همچنین ورق هایی مانند ورق ST52 ، ورق A283 و ورق A516 ، جزء ورق های فولادی هستند که در صنایع پر مصرف بوده و برای صنعتگران اهمیت ویژه ای دارند .

از محصول ورق سرد ، می توان به ورق روغنی اشاره کرد که یکی از پر مصرف ترین ورق های فولادی است که در صنایع کاربرد داشته ، و بعنوان یک ورق سرد محسوب می شود ، همچنین ورق گالوانیزه و انواع ورق های رنگی ، از دیگر ورق های فولادی هستند که بعنوان ورق سرد محسوب می شوند .

حال قصد داریم فرایند نورد گرم را برای شما به اختصار تشریح کنیم ، با ما همراه باشید


نورد گرم چیست ؟

یکی از سوالات پیش آمده برای شما عزیزان ، حتما این است که نورد گرم چیست و فرآیند آن به چه شکل است ؟ و یا تفاوت آن با نورد سرد چیست ؟ ما به شما عزیزان توضیح خواهیم داد .

به فرآیندی گفته می شود که توسط غلتک ها ، به ورق های فولادی شکل می دهند ، که در این راستا این فرایند می بایست بالاتر از دمای تبلور مجدد ورق ها صورت بگیرد . تبلور مجدد ، به پدیده ای گفته می شود که ساختار فولاد را مورد تغییر و تحول قرار داده ، از جمله موفولوژی فولاد را تغییر خواهد داد ، در مجموع ، اگر در ریز ساختار فولاد تغییر شکل ایجاد شود ، بعد از آن که در دماهای بالاتر قرار می گیرد ، ایجاد تغییرات در آن شروع خواهد شد ، اگر دما ، بالاتر از دمای تبلور مجدد باشد ، باعث ایجاد دانه های جدید شده و این دانه ها جوانه زنی کرده و به مرحله رشد خواهند رسید ، و این مرحله ، به این دلیل است که باعث شکل پذیری بهتر فولاد خواهد شد و این مسئله ، کاملا به ترکیبات شیمیایی آن بستگی خواهد داشت .


توضیحاتی درباره پیش گرم

در مجموع ، فولاد ساده کربنی در دمای بین 400 الی 700 به درجه دمای تبلور مجدد خواهد رسید ، لازم به ذکر است که اگر دما از این مقدار بالاتر رفته و افزایش پیدا کند ، در نتیجه فرآیند ساخت ورق ورق گرم را آسوده تر خواهد کرد ، این نکته را در نظر بگیرید که بالا رفتن دما تا درجه ای امکان پذیر است که به شدت گرفتن اکسیداسیونی که در سطح فولاد وجود دارد ، نرسد ، و از آنجایی که اکسیداسیون در نقش خود بعنوان عامل بازدارنده وارد می شود ، به همین دلیل نورد گرم ، بصورت حدودی در درجه 1000 درجه سانتی گراد صورت خواهد پذیرفت .


hot vs cold rolled steel 1024x651 1نورد گرم و سرد در ورق های گرم و سرد

مرحله پیش گرم ، یکی از مراحل اولیه برای رسیدن به دمایی می باشد که برای تولید ورق های گرم مناسب است ، و اما پس از این مرحله ، می پردازیم به ماده های اولیه جهت ساخت ورق های گرم ، که عبارتند از :

  • تختال فولادی
  • اسلب

همانطور که گفته شد ، در تولید ورق گرم ، طی فرایند نورد گرم ، اسلب دارای ترکیبات شیمیایی است که از پیش تعیین شده ، و با همین ترکیبات شیمیایی به مرحله نورد ورق وارد می شود ، اسلب دارای ضخامت بالایی بوده و از طریق ریخته گیری پیوسته ساخته می شود ، و معمولا پیش گرم اسلب در کوره هایی ساخته می شوند که دارای سوخت گازی هستند ، پس از آنکه دمای اسلب ، به درجه حرارت مورد نظر رسید ، دریچه کوره باز شده و اسلب وارد خط نورد می شود ، که این اسلب می بایست از 3 مرحله یا دروازه نورد عبر کند که در ادامه ، به این مراحل اشاره خواهیم داشت :

  1. در مرحله ی اول ، تغییر شکل اسلب صورت می گیرد ، بدین شکل که با کم شدن ضخامت اسلب و افزایش طول آن ، این مرحله سپری خواهد شد .
  2. مرحله دوم ، بعنوان مرحله نورد میانی معرفی می شود ، در این مرحله ضخامت ورق گرم ، به ضخامت نهایی شبیه می شود .
  3. مرحله سوم ، که مرحله پایانی است ، بعنوان نورد سبک معرفی شده ،  تنظیم ضخامت ابعاد این ورق ها با دقت بالا صورت می پذیرد .

همانطور که می دانید ، نورد گرم در دمای بالا صورت می پذیرد که لایه های اکسیدی ، باعث می شود سطح  ورق با لایه های اکسیدی پوشانده شوند ، لایه های اکسیدی ، لایه های تیره رنگ هستند ، و به همین علت است که رنگ این ورق های گرم سیاه است ، به همین واسطه به این ورق ها ورق سیاه گفته می شود .

لازم به ذکر است که این لایه های سیاه رنگ که به لایه های اکسیدی معروف هستند ، با روش هایی مثل : سند بلاست ، سنگ زنی ، شار آب ، و اسید شویی از بین خواهند رفت .


مرحله نهایی عملیات نورد ورق گرم

در این مرحله ، ورق گرم به ضخامت مورد نظر خود خواهد رسید ، پس از رسیدن به ضخامت مورد نظر ، این ورق ها در صورتی که دارای ضخامت کمی باشند ، بصورت کویل در می آیند ، اما اگر دارای ضخامت بالایی باشد ، قطعا نمی تواند به حالت کویل در آید ، و به صورت شیت هایی برش خورده و به مرحله نهایی می رسند ، زمانی که این ورق ها این مراحل را طی می کنند ، مقداری از دمای خود را از دست داده اند ، اما دمای آنها کامل از بین نرفته و هنوز گرما در آنها وجود دارد ، جهت سرد شن کامل ، این ورق ها در اتاق ها با دمای موجود رها شده و اجازه می دهند تا سرد شوند ، و لازم به ذکر است که علت این نوع خنک سازی ، به جهت عملیات نرماله کردن ورق است ، می توان گفت بعنوان پیش نیاز این عملیات کاربردی است .


توضیحاتی درباره نورد سرد

پس از فرآیند نورد گرم ، ورقهایی که از این فرآیند عبور کرده اند ، وارد فرآیند نورد سرد می شوند ، طبق این فرایند ، ورق هایی که از نورد گرم عبور کرده اند و دارای تیرگی خاصی هستند ، در این فرآیند هم ضخامت آنها طی مراحل نورد سرد کمتر شده ، و از ضخامت 2 الی 4 سیاه وارد نورد سرد می شود ،  و هم در آخرین مرحله طبق مصارف و نیاز مشتری ، بسته بندی می شوند ، در آخرین مرحله از نورد سرد ، از طریق اسید شویی ، تیرگی های ورق را از بین برده که به این ورق ها ، ورق اسید شویی گفته می شود ، که در حالت های W33 و W22 به بازار عرضه می شود ، همچنین  جهت تولید ورق های گالوانیزه و روغنی از ضخامت 0.2 ، و از ضخامت 200 میکرون تا 2.5 الی 4 میلی متر در گرید های ST12 ، ST13 ، ST14 ، DC01 ، DC02 ، DC03 است که می توان این گرید ها را از رایج ترین ورق های روغنی محاسبه .

همچنین ورق هایی که بصورت گالوانیزه در می آیند ، در انتهای نورد سرد ، وارد وان های گالوانیزه شده که با مواد فلز روی که دارای دمای 600 درجه سانتی گراد است ، پوشانیده می شود ، و سپس با عنوان ( ورق گالوانیزه ) به بازار عرضه می شود .


توضیحی درباره فرایند اسید شویی

همانطور که گفته شد ، ورق ها پس گذر از نورد گرم ، وارد نورد سرد می شوند ، به عبارتی دیگر ورق گرم پس از نورد گرم ، وارد مرحله نورد سرد می شود ، این ورق ها پس از سرد شدن ، به حالت تیره در آمده ، و صرفا مرحله اسید شویی که یکی از مراحل نورد سرد است ، بدین جهت انجام می شود تا تیرگی موجود بر روی ورق های گرم را از بین ببرد ، و لازم به ذکر است که اسید شویی ، بوسیله ی اسید سولفوریک ، و یا اسید هیدروکلریک صورت می گیرد .


آنیل کردن

معنی آنیل کردن چیست ؟ آنیل کردن درعلم متالوژی به معنی بازپخت است ، اما مفهومی گسترده تری دارد که توضیح خواهیم داد ، آنیل کردن اغلب به 2 شکل صورت می پذیرد :

  • پیوسته
  • غیر پیوسته

این فرآیند ، در خط های تولیدی ورق سرد صورت می پذیرد ، و بطور کلی به این شکل است که در دمای مشخصی حرارت دهی انجام می شود ، و سپس با آرامی آن را خنک کرده و این فرآیند باعث نرمی ماده خواهد شد .

unnamed


مهزیار فولاد صنعت ، با در نظر گرفتن نیاز های شما عزیزان ، ورق های مختلف فولادی را در گرید های مختلف عرضه می دارد ، لطفا جهت خرید انواع ورق آهنی فولادی در گرید های درخواستی ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، همچنین با ارسال پیام به واتس اپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com می توانید انواع ورق های فولادی و ورق های آلیاژی خود را با گرید های مورد نیازتان به ما ارسال نمایید ، تیم فروش آلیاژ شناس شرکت مهزیار فولاد صنعت آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند . 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *