نکات خرید لوله مانیسمان

خرید لوله مانیسمان

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله به بررسی نکات خرید لوله مانیسمان خواهیم پرداخت و جوانب آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

طبق استاندارد API5L لوله ها از نظر روش و نحوه تولید و ساختمانشان، به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. لوله درزدار
  2. لوله مانیسمان

برای تولید لوله مانیسمان که لوله ای بدون درز است، از یک شمش تو پر که به شکل دایره است، استفاده می شود. شمش را گرم و سپس در مرکز شمش سوراخی بوجود می آورند و در طی فرآیند نورد از داخل و بیرون به آن دمای 900 درجه ی سانتی گراد می دهند و در آخر به شکل لوله در می آید و بعلت بدون درز بودن این لوله ها در فشار های بالا و حساس بسیار کاربرد دارند و در صنایعی مانند نفت، گز، و پتروشیمی و …. بسیارمورد استفاده قرار می گیرد. جهت اشاره به نکات خرید لوله مانیسمان، قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که در مورد خرید لوله مانیسمان می بایست به آنها توجه داشت. با ما همراه باشید.

نکات خرید لوله مانیسمان


نکات خرید لوله مانیسمان از نظر مشخصات ابعادی

در استاندارد  ASME B36.10 ابعاد لوله مانیسمان گفته شده شناسایی این لوله بر اساس قطر اسمی (NPS) و کلاسه ضخامت (SCH) است. در جدول های استاندراد ASME B36.10 هر لوله برابر با قطر اسمی و کلاسه ضخامتی که دارد، می توانیم قطر خارجی و ضخامت آن لوله را پیدا کنیم که بر حسب میلی متر است. لوله رده 40 و لوله رده 20 در دسته ی پرکاربرد ترین لوله های مانیسمان هستند.


نکات خرید لوله مانیسمان از نظر قطر خارجی

در خرید لوله مانیسمان، قطر خارجی لوله که مشتری اعلام می کند، بسیار مهم است. گاها مشتریانی بخاطر اینکه آگاهی درستی از استاندارد ها و سایز های موجود ندارند، درخواست لوله مانیسمان با قطری خاص بر حسب میلی متر را از تولید کننده دارند که این قطر موجود نیست. در شرایطی این چنین، نزدیکترین سایز به قطری که مشتری درخواست کرده را به مشتری پیشنهاد می دهیم. یاد آوری می کنیم که در بازار امکان وجود سایز های غیر استاندارد نیز هست.


نکات خرید لوله های مانیسمان از نظر متریال لوله

متریال لوله مانیسمان هم طبقمتریال هایی است که در استاندارد API5L و در ASTM A106 و A53 و …. مشخص می شود و طبق متریال آلیاژی ای مثل A235 و ST35.8 و ST45.8 استنلس استیل هایی مثل: 316، 304، 310، و … تولیدشان صورت می پذیرد.

نکات خرید لوله مانیسمان


نکات مهم خرید لوله مانیسمان از نظر برند و کیفیت

در خرید لوله مانیسمان می بایسد به برند و کیفیت لوله توجه کنیم. در ایران این لوله معمولا وارداتی هستند و تعدادکمی از کارخانه ها توانایی تولید لوله های مانیسمان را دارند، از جمله: لوله های دقیق کاوه و لوله سازی اهواز.

لوله های مانیسمان که در داخل تولید می شوند، سایزی حدود 5 اینچ دارند و با توجه به حجم تولید، نمی توانند جوابگوی نیاز های داخل کشور باشند، باید ذکر شود که لوله های وارداتی نسبت به لوله مانیسمان هایی که در داخل تولید می شوند، از قیمت بیشتری برخوردار است. یکی از مهمترین نکته خرید لوله مانیسمان، این است که توجه  داشته باشیم لوله ها واقعا بدون درز باشند. بعضی مواقع لوله های درزدار مخففی در بازار به جای لوله مانیسمان به فروش رسیده . برای تشخیص لوله های مانیسمان از لوله های درزدار چند روش وجود دارد که در اینجا این روش ها را شرح می دهیم. البته قابل ذکر است که این روش ها به تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارد و در موقع خرید قابل انجام نیستند.

تشخیص لوله درزدار

  • روش اول: اولین روش، مشاهده درز جوش است ( این زمانی است که درز جوش کاملا مشخص و مشهود باشد ).
  • روش دوم: این است که برجستگی درز را از بیرون و داخل لمس و حس کنیم
  • روش سوم: تست شیمیایی است، به این صورت عمل می کنیم به عرض چند سانتی متر دور تا دور لوله فولادی را از چربی ها و زنگ تمیز می کنیم و سپس سطح لوله را آغشته به الکل و اسید نیتریک 10% می کنیم، اگر لوله تیره شد، متوجه می شویم که لوله درز یا جوش دارد.
  • روش چهارم: روش تست مخرب است. در اینجا از آزمایش Flattening test استفاده می کنند. به این ترتیب که به لوله فشار وارد می کنند و اگر لوله دارای درز باشد، می شکند.

امیدواریم این مقاله در جهت معرفی نکات خرید لوله مانیسمان برای شما کاربران عزیز و ارجمند کاربردی واقع شده باشد. مهزیار فولاد صنعت تامین کننده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات ساختمانی و صنعتی به صورت لوله فولادی، ورق فولادی و آهنی و کلیه مقاطع استنلس استیل است. ما در زمینه تامین لوله صنعتی با بیش از ده سال سابقه، شما عزیزان را در این راستا به همراه تیم حرفه ای یاری نموده و کلیه لوله ها و ورق های فولادی موردنیاز شما عزیزان را در کوتاه ترین زمان ممکن تامین خواهیم نمود. لطفا جهت خرید، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید. همچنین جهت اطلاع از قیمت های کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی، می توانید به وب سایت مهزیار فولاد صنعت در قسمت قیمت ها وارد شده و یا با نصب اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت، از قیمت های کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی به صورت زنده و به روز شده آگاه شوید. تیم فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 بعد از ظهر ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30) آماده ی پاسخگویی به شما مشتریان عزیز است. 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *