نورد سرد

نورد سرد چیست؟

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله هدف ما بررسی مراحل عملیات نورد سرد بوده و قصد داریم به مزایای نورد سرد پرداخته و بطور کلی ورق سرد را مورد بررسی قرار دهیم. با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.


نورد سرد چیست؟

بطور کلی برای شکل دادن به فلزات روش های گوناگونی وجود دارد. با توچه به کاربرد نهایی و با توجه به مواد بکار رفته و شرایط هر کدام از فلزات، برای شکل دادن به آنها از روش مناسبی استفاده می کنند. یکی از راه های شکل دادن به فلزات، نورد می باشد. در فرآیند نورد فلزات را ازبین دو یا چند غلتک عبور می دهند و این کار را طی چند مرحله انجام می دهندتا فلز به شکل نهایی خود برسد.

نورد هم می تواند گرم باشد و هم می تواند به صورت نورد سرد باشد. در فرآیند نورد گرم فلز بیشتر می شود و بصورتی آسانتر ابعاد فلز کاهش پیدا می کند و راحت تر هم تغییر شکل می دهد. اما بر اساس دلایلی همیشه استفاده از نورد گرم ممکن نیست، به دلایل فنی و یا حتی گاهی بخاطر نوع تجهیزات، استفاده از این روش غیر اقتصادی است، اما در فرآیند نورد سرد، افزایش دما را که بر اثر اسطکاک، فشار و خرد شدن فلزات بوجود می آیند، کنترل می شودو در دماهای معین، فلز دگرگونی های فازی پیدا می کندو تغییر شکل سرد می دهد و به عبارتی دیگر نورد سرد فرآیندی است که در جریان آن، بر روی ورق ها و تسمه ها به صورت سطحی پرداخت انجام می گیرد و مقاومت ورق افزایش داده می شود و به این فرآیند، تولید از طریق نورد سرد می گویند.

در کل هدف از عملیات نورد سرد ابن است که تخت فشار بالا، ضخامت ورق را کاهش می دهند و این کار را به وسیله ی غلتکی که دو دسته با قطر کم دارد و دمای این کار هم حداثر 200 درجه سانتی گراد است.

نورد سرد

نورد سرد


نقطه ی تسلیم چیست؟

از بین بردن نقطه تسلیم بسیار اهمیت دارد، در فرآیند شکل دهی، نقطه ی تسلیم باعث می شود که شرایط تغییر شکل ناهمگن بوجود آید و باعث کشش عمیق ورقه ها و تسمه ها می شود و دلیل حذف این نقطه هم، همین است.


ویژگی های فرآیند نورد سرد

  • در فرآیند نورد سرد سختی ماده مورد نظر را افزایش می دهد.
  • این فرآیند تنش تسلیم را افزایش می دهد.
  • در ساختار کریستال باعث افزایش نابجایی می شود.

چگونه نقطه تسلیم را از بین ببریم؟

با چند عمل مکانیکی و با یک نورد به نام نورد بازپخت نقطه تسلیم را از بین می برند.


مزایای نورد سرد کدامند؟

  • در این فرآیند روغنکاری آسانتر صورت می گیرد.
  • اگر سرما و اکسیداسیون نباشد، تلورانسهم کمتر می شود و پرداخت سطحی بهتر انجام می شود.

کاربرد محصولات نورد سرد چیست؟

به طور کلی از فرآیند نورد سرد در محصولات و تجهیزات و دستگاه های زیر استفاده می شود:

  • در خودرو سازی
  • در تجهیزات ساختمانی
  • در دستگاه های الکتریکی خازن
  • در تجهیزات خانگی مثل (یخچال، ظرفشویی، ماشین لباسشویی و … )

اکثر کارخانه ها دارای فرآیند مراحل نورد سرد برای تجهیزات و محصولات خود هستند دارای 7 واحد فرآیند نورد هستند که به ترتیب عبارتند از:

  1. خطوط اسید پاشی
  2. واحد تاندوم میل
  3. واحد نورد دو قفسه ای
  4. واحد شستشوی الکترولیتی
  5. واحد تمپر میل
  6. واحد قلع اندود
  7. کارگاه غلتک

در اینجا قصد داریم در مورد هر واحد توضیحات کوتاه و مختصری ارائه دهیم.

واحد اسید پاشی

  • ویژگی ها و کاربرد های خطوط اسید پاشی در نورد سرد، به این شکل است که اکسید هایی که بر روی ورق های فولادی و تسمه های فولادی تشکیل می شود، بعد از اینکه از حوضچه های اسید کلریک عبور کردند، از بین می برد.
  • با استفاده از کناره بری به عرض نهایی ورق می رسند. 
  • با استفاده از دستگاه استرچ لوله شکل، ورق ها را اصلاح می کنند. بخاطر کنترل تمام اطلاعات اصلی کلاف، در واحد های خطوط اسید پاشی، کلاف ها را بازرسی می کنند.

مراحل کار خطوط اسید پاشی در نورد سرد

در خطوط اسیدشویی، کلاف ها پس از باز شدن و پس از شستشو در حوضچه های اسید بوسیله ی آب شسته می شوند و سپس از تونل هوای گرم عبور داده و خشک می شوند، سپس عملیات روغنکاری روی آن ها انجام می گیردو مجددا به شکل کلاف در می آیند و از آنها در انبار نگهداری می کنند.

واحد تاندوم میل

بعد از واحد خطوط اسید پاشی، واحد تاندوم میل قرار دارد. هدف واحد تاندوم میل در نورد سرد قبل از اینکه کلاف در دستگاه کلاف باز کن، باز شود و از مرحله چهار غلتکی عبور کند، ضخامت ورق ها در اثر کشش فشار زیاد کاهش پیدا می کند و در آخر بوسیله ی دستگاه کلاف پیچ به شکل کلاف در می آید. ورق هایی با ضخامت  0.3 تا 3 میلی متر بوجود می آید.

واحد نورد دو قفسه ای در نورد سرد

واحد نورد دو قفسه ای، بعد از واحد تاندوم میل قرار دارد. در واحد نورد دو قفسه ای برعکس واحد قبل، ورق بعد از اینکه در دستگاه کلاف باز کن باز شده تحت کشش و فشار زیاد، ضخامت کاهش پییدا کرد، و در نهایت بوسیله ی کلاف پیچ به شکل کلاف در آورده می شود.

واحد شستشوی الکترولیتی

در واحد شستشوی الکترولیتی سطح ورق شستشو می شود و در طی دو مرحله، تمام آلودگی ها و چربی های سطح ورق رفع می شود:

  1. یکی مرحله غوطه وری در محلول قلیایی
  2. و دیگری مرحله شستشوی الکترولیتی

واحد بازپخت هیدروژنی

در این واحد عملیات حرارتی و خنک کاری بر روی همه کلاف ها انجام می شود و به واحد تمپر میل فرستانده می شوند.

واحد تمپر میل در نورد سرد

بعد از واحد بازپخت هیدروژنی، واحد تمپرمیل وجود دارد. در اینجا برای سخت و مقاوم کردن سطح ورق و رساندن آنها به خواص مکانیکی مناسب، از کوره های بازپخت می گذرند. مقصود اصلی از این کار ، این است که ورق ها سختی مناسب را پیدا کنند و امواج ورقه کاهش یابد.

بعد از این مرحله، سطح ورق ها را قلع اندود می کنند، به همین خاطر ورق ها را به واحد قلع اندودی می فرستند.

کارگاه غلتک

در مرحله نهایی، کارگاه غلتک قرار دارد. کارگاه غلتک جزو آخرین مراحل نورد سرد و کاهش ضخامت ورق است. در اینجا، تمامی غلتک ها و تیغه های نواحی نورد سرد سنگ زنی می شوندو کارگاه غلتک وظیفه تکمیل نورد گرم را نیز عهده دار است. تمامی غلتک ها را وارد کارگاه می کنند و بعد از دمونتاژ، غلتک ها را روی ماشین سنگ سوار می کنند تا سنگ زنی نمایند.

بعد از اینکه سنگ زنی تمام شد، اگر ورق ها نیاز به ایجاد زبری داشته باشند، بوسیله ی دستگاه گریت، این امر را به انجام می رسانند. در کارگاه غلتک از تکنولوژی EDT استفاده می کنند.


کار سختی و نرخ کرنش

کار سختی و نرخ کرنش از موضوعات بسیار اساسی  در طراحی خطوط نورد سرد است. یکی از ضروریات فرآیند نورد سرد، اطلاع و آگاهی از موضوع کار سختی و نرخ کرنش فلزات است و از واجبات خطوط نورد است.


شکل قطعات در خطوط نورد سرد

اولین چیزی که در فرآیند نورد سرد بیشتر از همه و سریع مورد توجه قرار می گیرد، تغییرات سریع و واضح ورق ها یا قطعه کار در طول فرآیند است. مثال میزنیم: اگر یک شمش  متر طول ذاشته باشد، طی مدت 10 الی 15 مرحله عملیات نورد، در طول زمان 2 دقیقه تبدیل می شود به یک کلافی که چند صد متر است.

طبق برنامه نورد باید تغییراتی که در اببعاد قطعه کار صورت می گیرد، دقیقا در هر مرحله از نورد بطور ساده گزارش بشود.


اصول نورد طولی

فرآیند نورد سرد تماما پیرو قواعد و قوانین معین و مشخصی هستند. طبق این فرآیند، محصولاتی تولید می شود مثل: تختال، شمش، ورق، نوار ورث، صفحه و فویل و تسمه. این محصولات یک ویژگی مشتریک دارند و آن ویژگی این است که همه این محصولات در کل مراحل نورد سطح مقطعی به شکل مربع، مستطیل دارند و تغییر شکل آنها بیشتر در زمینه کاهش ضخامت ورق و یا قطعه کار می باشد.


فشار و نیرو در فرآیند نورد سرد

فشار نیرو نورد که از طریق غلتک ها به ورق ها وارد می شود، بسیار بزرگ است. دلیل این بزرگی این فشار، بزرگ بودن فرآیند ها و حجم آن ها است، بطوری که در فرآیند نورد فشار چند هزار تنی به شمش و یا ورق های فولادی وارد می شود، به همین خاطر اطلاع از فشار نیروی نورد و پیش بینی آن، مسئله بسیار حائز اهمیتی برای سازندگان غلتک ها و طراحان و سازندگان قفس های نورد است، هم مهم و هم ضروری.

پژوهشگران تلاش می کنند تا بر اساس گرم بودن یا سرد بودن فرآیند و یا شکل فرآیند ها فشار نیرو را حساب کنند و محاسبه کردن فشار نیرو، یکی از کار های مهم پژوهشگران است.


کار گشتاور و توان در فرآیند نورد

برای تغییر شکل فلزات و تعیین مقدار کار لازم برای تغییر شکل دادن فلزات در فرآیند نورد نورد، بسیار مهم است و این مطئله می تواند در فرآیند نورد مسائل زیادی را حل نماید. در این فرآیند، چون حجم ماده ایی که قرار است تغییر شکل پیدا کند زیاد است، لذا ایجاب می کند که ختما توانم و یا انرژی تغییر شکل دقیقا پیش بینی شود و این برای طراحان و مهندسین خطوط نورد و همچنین تولید کنندگان محصولات نورد، اهمیت بسزایی دارد.

در جریان این فرآیند، همه ویژگی ها و کمیت کار، توان و گشتاور به هم مربوط هستند. با تعیین یکی، آن دیگری هم مشخص می شود. گشتاور یکی از مهمترین کمیت ها است که دیگر کمیت ها از طریق دانستن آن محاسبه می شوند.

گشتاور هر قفسه نورد، از طریق اطلاعات مربوط به جنس و ابعاد و اندازه و حدود تغییر شکل فرآورده ها محاسبه می گردد.


مهزیار فولاد صنعت تامین کننده انواع ورق های نورد سرد و نورد گرم از جمله ورق روغنی و ورق ST52 و کلیه ورق های فولادی و آلیاژی می باشد و این ورق های آهنی را در ضخامت ها و ابعاد مورد نیاز برای شما خریداران گرامی تامین می نماید. مهزیار فولاد صنعت بعنوان خریدار و فروشنده انواع ورق های آلیاژی در خدمت شما عزیزان است تا با بیش از 10 سال تجربه در زمینه خرید و فروش انواع مقاطع فولادی شما شما خریداران و صنعتگران گرامی را یاری نماید. شما می توانید جهت خرید انواع مقاطع فولادی، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 صورت های درخواستی خود را به اطلاع کارشناسان فروش شرکت برسانید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان، پیشفاکتور مربوطه را ارسال خواهند نمود. همچنین جهت مشاهده قیمت روز آهن آلات، می توانید برنامه مشاهده قیمت آهن آلات مهزیار فولاد صنعت را نصب نموده و قیمت کلیه مقاطع فولادی و آهنی را به صورت زنده مشاهده نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *