مقاومت کششی میلگرد فولادی

3.3 مقاومت کششی ورق فولاد مبارکه
تغییر مقاومت کششی میلگردهای تقویت شده فولادی که در معرض دمای بالا قرار دارند در شکل 4 آورده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده ، کاهش مقاومت کششی برای هر دو نوع میلگرد فولادی تا دمای 500 درجه سانتیگراد کاهش نیافته است. هر دو میلگرد فولادی S220 و S420 برای دمای قرار گرفتن در معرض 800 درجه سانتیگراد به ترتیب 51٪ و 85٪ بود. برای بالاترین درجه حرارت در معرض دمای 950 درجه سانتیگراد ، مقاومت کششی به ترتیب 60٪ و 90٪ کاهش یافته است. طبق این نتایج ، مقاومت کششی باقیمانده میلگرد تقویت کننده فولاد S220 پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا ، از میلگرد فولادی باریک S420 بیشتر است. با این حال ، باید در نظر گرفت که احتمال از بین رفتن کامل مقاومت میلگردهای فلزی در دماهای بالا در هنگام برخورداری از یک سازه در معرض آتش سوزی عظیم. استحکام باقیمانده از هر دو میلگرد فولادی تقویت شده پس از 500 درجه سانتیگراد پایین تر از استحکام طراحی این فولادها است. در نتیجه ، مقاومت باقیمانده میلگردهای فلزی در سازه ها بسته به انتقال حرارت از طریق پوشش بتونی به قطعات فولادی با توجه به زمان قرار گرفتن در معرض و نوع آتش تحت تأثیر قرار می گیرد [10]. قیمت ورق گالوانیزه

شکل 4
 
استحکام کششی میلگردهای فولادی در برابر دما.
3.4 کشیدگی ورق فولاد مبارکه
رابطه بین درجه حرارت بالا و نسبت طول کشش تقسیم را می توان از شکل 5 مشاهده کرد. شکل نشان داده شده است که هر دو میلگرد فولادی رفتار دمای کشش یکسان را در دمای بالا نشان می دهند. نسبت کشیدگی میلگردهای فولادی S220 بسته به رفتار شکستگی انعطاف پذیر این فولاد نسبت به میلگردهای S420 بیشتر است. پس از آتش سوزی در داخل ساختمان بتن آرمه ، با رفتار انعطاف پذیر آرماتور فولادی در دماهای بالا ، انحطاط اعضای سازه افزایش می یابد.

شکل 5
 
نسبت های کشش میلگردهای فولادی در برابر دما. میلگرد فولادی
نسبت طول آن تا 300 درجه سانتیگراد کمی افزایش یافته است ، با این حال ، بالاتر از این درجه حرارت با کاهش مقادیر کشش شکننده می شود. تلفات کشش هر دو میلگرد فولادی S220 و S420 به ترتیب برای دمای معرض 800 درجه سانتیگراد 1.2٪ و 1.6٪ بود. برای افزایش بیشتر دما در 950 درجه سانتیگراد ، نسبت طول کشش به ترتیب 1.6٪ و 3.3٪ کاهش می یابد. با توجه به این نتایج ، ظرفیت کشش فولاد S420 در دمای بالا کمتر از فولاد S220 است. فولاد S420 در دماهای بالا رفتار شکستگی شکننده ای نشان داد. این رفتار برای فولاد میلگرد در سازه های بتونی مسلح کافی نیست.

3.5. سختی میلگرد ساده
ظرفیت جاذب انرژی در مواد مورد استفاده در ساخت و ساز باید در برابر بارهای زلزله پویا بیشتر باشد. انرژی شکستگی مواد با مفهوم چقرمگی تعریف می شود. مقادیر چقرمگی میلگردهای فلزی مورد استفاده در مطالعات تجربی در شکل 6 آورده شده است. مطابق نتایج آزمون ، مقادیر چقرمگی هر دو نوع فولاد پس از بالا رفتن در معرض دما کاهش یافته است. با این حال ، تا 300 درجه سانتیگراد ، به دلیل رفتار چدنی هر دو فولاد ، مقادیر سختی افزایش یافته است. تلفات چقرمگی هر دو میلگرد فولادی S220 و S420 برای دمای قرار گرفتن در معرض 800 درجه سانتیگراد به ترتیب 16٪ و 35٪ بود. برای افزایش بیشتر دما در دمای 950 درجه سانتیگراد ، چقرمگی به ترتیب 82٪ و 88٪ کاهش یافته است.

شکل 6
 
سختی میلگردهای فولادی در برابر دما.

  1. نتیجه گیری
    همانطور که در مطالعات قبلی توضیح داده شد ، اعضای سازه فولادی در دماهای بالا مقاومت خود را از دست می دهند. در این مطالعه ، خصوصیات مکانیکی میلگردهای فلزی مورد بررسی قرار گرفته که در معرض دمای بالا قرار گرفته و در دمای اتاق سرد می شوند. طبق نتایج آزمون ، متداول ترین میلگرد تقویت شده فولادی S420 دارای مکانیسم شکستگی شکننده در دمای بالا بود. مقاومت تقسیم عملکرد ، استحکام کششی ، کشش و مقادیر مقاومت برای فولاد S220 کم بود. این نتایج نشان می دهد که نوع میلگرد فولادی S220 در دمای بالا تحت تأثیر کمتر از فولاد S420 قرار دارد. نویسندگان پیشنهاد می کنند برای افزایش ایمنی در مقابل اعضای بتن آرمه ، ضخامت پوشش محافظ باید بیشتر باشد.

منابع
ب. چن و جی. لیو ، “مقاومت باقیمانده بتن با استحکام ترکیبی با فیبر ترکیبی پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا ،” تحقیقات سیمان و بتن ، جلد. 34 ، نه 6 ، صص 1065–1069 ، 2004.
مشاهده در: سایت ناشر | Google Scholar
E. ünlüoğlu ، İ. B. Topçu ، و B. Yalaman ، “تأثیر پوشش بتنی روی میله های بتونی در معرض دمای بالا” ، مصالح ساختمانی و ساختمان ، جلد. 21 ، نه 6 ، صص 1155–1160 ، 2007.
مشاهده در: سایت ناشر | Google Scholar
C.-S. Poon ، S. Azhar ، M. Anson و Y.-L. Wong ، “استحکام و دوام بتن آسیب دیده آتش پس از آتش سوزی پس از آتش سوزی ،” تحقیقات سیمان و بتن ، جلد. 31 ، نه 9 ، صص 1307-1318 ، 2001.
مشاهده در: سایت ناشر | Google Scholar
R. G. Gewain ، N. R. Iwankiw ، و F. Alfawakhiri ، حقایق ساختمانهای فلزی ، انستیتوی ساخت و سازهای فلزی آمریکایی ، شیکاگو ، ایلین ، ایالات متحده ، 2003 ، 2003.
J. دینگ ، G.-Q. لی و ی. ساکوموتو ، “مطالعات پارامتری در مورد مقاومت در برابر آتش از صنوبر

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *