ورق های A516

مشخصات و ویژگی های ورق A516

ورق آلیاژی alloy carbon steel plate A516 که به اختصار به آن ورق های A516 گفته می­شود. از نوع ورق­ های فولادی است. این ورق­ ها در چهار دسته مختلف ساخته می­شوند که شامل: گرید های 70، 60، 55 می باشد. که هر دسته از این ورق­ ها دارای قدرت کشش مختلفی می­باشد. ورق های A516 در ساخت مخزن­های جوشی که نیاز به سختی بالایی دارد کاربرد بیشتری دارند. ورق ­های A516  دارای ضخامت­ های مختلفی هستند حداکثر ضخامت موجود برای هر کدام از گرید­های ورق A516 به صورت زیر است :

گرید 55 حداکثر ضخامت 305 میلی متر

گرید 60 حداکثر ضخامت 205 میلی متر

گرید 65 حداکثر ضخامت 205 میلی متر

گرید 70 حداکثر ضخامت 205 میلی متر

به دلیل عناصر ترکیبی متفاوتی که در ساخت ورق ­های A516 به کار رفته است آن ها را ورق­ های آلیاژی می­نامند. عناصری که در ساخت ورق ­های فولادی مورداستفاده قرار می­گیرند شامل: کروم، کربن، مولیبدن، منگنز،نیکل است در بعضی از موارد خاص از عناصر وانادیوم و تنگستن نیز در ساخت این ورق ­ها استفاده می­شود. وجود هر یک از این عناصر در ورق­ های فولادی خاصیت­ های خاصی به ورق می­بخشد برای مثال: مقاومت بالای ورق­ های آلیاژی A516 در برابر خوردگی به دلیل وجود عنصر کروم CR در این ورق ­هاست. همچنین عنصر نیکل خواص مکانیکی ورق های A516 را بهبود می­بخشد خواص مکانیکی ورق­ ها همان تنش و کشش است. ورق ­های آلیاژی و فولاد های آلیاژی A516 دمای بالا را به خوبی تحمل می­کنند. همین امر باعث شده تا از انواع مختلف ورق های A516 که شامل :

ورق­ های آلیاژی A516 gr 50

ورق­ های آلیاژی A516 gr 60

ورق­ های آلیاژی A516 gr 65 می باشند. در موارد مختلفی از جمله: مبدل­ های حرارتی، برج های تقطیر بویلر­ها، ساخت مخازن تحت فشار و … استفاده کنند.

 

کاربرد ورق A516 :

ورق های A516 در مصارف گوناگونی استفاده می شوند عمده کاربرد این ورق­ ها در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز است. همچنین این ورق ­ها در ساخت اتصالات و مبدل های تحت فشار، مخازن کروی، تجهیزات انرژی های تجدید پذیر، مخازن تحت فشار نیز استفاده می­شوند. ورق فولاد A516 بهترین گزینه برای ساخت انواع مخازن گازی مانند: گاز شیرین و گاز ترش است چرا که این ورق­ ها بافت فولادی ویژه ای دارند که آن ها را برای این کار مناسب می­سازد. همچنین این محصول در ساخت انواع مخازن ذخیره گاز (LNG ، OPG، CNG، LPG) نیز کاربرد دارد.

 

ویژگی های ورق فولادی A516 :

کیفیت ورق A516 Gr 70 خواص جوشکاری، برشکاری و قابلیت انعطاف پذیری آن در مقایسه با ورق A516 Gr 60 بهتر است

عمده ورق ­هایی که در شرکت های ساخت مخازن در ایران استفاده می شود ورق­ های ساخت اوکراین، چین، کره جنوبی و فولاد مبارکه ایران است ورق ­های ساخته شد اوکراین و کره جنوبی کیفیت بالا تری دارند. و ورق های تولیدی در ایران و چین کیفیت کمتری دارند و عنصر منگنز بکار رفته در آن­ها دارای درصد کمتری از نمونه های اوکراینی و کره­ ای است.

نمونه کرین استیل ورق های A516 بر اساس استاندارد ASTm امریکا و با گریدهای 55 و 65 تولید می شود. آنچه گرید­های مختلف ورق A516 را از هم متمایز می کند: قابلیت عدسی شدن، تست ضربه ، توانایی تحمل فشار و تست کشش این ورق ­ها می باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *