B1159973557

مشخصات فنی تیرآهن و هاش

سازه های فولادی مواد ساختمانی مهم هستند که با شکل و مقطع آن، و همچنین ویژگی های مکانیکی و شیمیایی آن مشخص می شود.

ساختار تیرآهن :

تیرآهن ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند بنابراین استفاده از اصطلاحات صحیح در هنگام اندازه ‌گیری اهمیت دارد.

اصطلاحات اندازه گیری تیرآهن :

عمق تیرآهن : فاصله از سطح بالا و پایین فولاد ( عبارت ” A ” در شکل) .

عرض فلنج: عرض ورق های افقی بالا و پایین (عبارت ” B ” در شکل) .

فلنج ضخامت: ضخامت بخش های مسطح و افقی بالا و پایین تخت (عبارت ” C ” در شکل).

ضخامت میله فولادی: ضخامت بخش مرکزی(عبارت ” D ” در شکل).

شعاع فیله: بخش منحنی، جایی که انتقال داخلی بین میله فولادی و فلنج اتفاق می افتد،شعاع فیله نامیده می شود. تیراهن های سازه ای نیز به عنوان تیراهن I یا تیرآهن H. به طور معمول از این تیراهن ها در ساخت ساختمان ها برای پشتیبانی ساختاری استفاده می شود. بخشی از ستون سازه ای که مقاومت در برابر نیروهای برشی را ایجاد می کند مانند:(شکستن، پاره شدن و یا سقوط) میله فولادی در مرکز تیرآهن است، در حالی که فلنج ها در مقابل  خمیدگی بخش مقاومت می کنند.

 

تیرآهن

روش های برش تیرآهن :

  • برش کوپال : در این روش با دستگاه قطع کن سنگین که دارای برش گیوتین مخصوص است تیرآهن به شکل سرد در امتداد خط قطع میشود .
  • برش برنول : در این نوع برش با شعله بنفش رنگ قوی حاصل از گاز استیلن و اکسیژن به وسیله لوله برنول و به روش گرم انجام می شود .

 

فرآیند تولید تیرآهن:

در فرایند تولید تیراهن دمای کوره تا 1100 درجه سانتی گراد میرسد به این صورت که شمش ها توسط جک هیدورلیکی وارد کوره شده و برای نورد آماده می شوند در ادامه بعد از رسیدن دمای شمش ها به دمای مناسب نورد به خط تولید ارسال میشوند . در این خط شمش ها پخته شده و به مرحله ی بعد یعنی رافینگ ارسال میشوند که در این قسمت طول شمش ها افزایش و از قطرشان کاهش می یابد . در مرحله ی اخر نورد محصولات تولید شده در اندازه های مشخص توسط قیچی متراژ برش داده می شوند . در نهایت زیر گیوتین های بسته بندی به طول 12 متر برش داده شده و به صورت بندیل های با وزن تعیین شده بسته بندی میشوند .

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *