لوله های فولادی صنعتی

لوله آلیاژی فولادی

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله قصد داریم به معرفی لوله های فولادی صنعتی بپردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.


لوله فولادی

جنس لوله های فولادی صنعتی چدن، فولاد مس، و …. است. لوله های فولادی، دارای استحکام زیادی هستند. این لوله ها در برابر حرارت اند و گرما بسیار مقاومت دارند و این استحکام و مقاومت به این دلیل است که لوله های فولادی از ترکیب آهن و کربن و گاهاً ترکیب با درصد کمی از سایر فلزات مانند: نیکل، آلومینیوم و کروم و….. تهیه می شود. این مقاومت باعث شده که این لوله ها در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد.

انواع لوله های فولادی صنعتی

باید اشاره کنیم که لوله های فولادی صنعتی یک خانواده بزرگ در لوله ها هستند که این لوله ها کاربردهای گوناگونی در صنعت ساختمان و دیگر صنایع دارند. لوله های صنعتی با شکل های گوناگون سطح مقطع و با متریال مختلف در ضخامت ها و قطر های مختلف تولید می شوند. در صنایع گوناگون مانند نفت و گاز و پتروشیمی، انتقال آب، کارهای عمرانی و شهرسازی، صنایع ماشین سازی، در ساخت انواع سازه ها، پل سازی، تاسیسات ساختمانی، سیستم های ابزار دقیق، و انتقال حرارت و….. کاربرد دارند.

لوله های فولادی صنعتی در سه دسته درزدار، بدون درز و سایر لوله ها دسته بندی می شوند که در ادامه در مورد هر یک توضیح می دهیم.

لوله های درزدار

لوله های درزدار نوعی از لوله های فولادی صنعتی هستند که به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • لوله های درز مستقیم
  • لوله های درز مستقیم صنعتی
  • لوله های درز مستقیم گاز خانگی
  • لوله درز مستقیم تست آب
  • لوله درز مستقیم گاز api
  • لوله جدار چاه
  • لوله سایز بالا اسپیرال
  • لوله داربستی

 

 

لوله بدون درز

  • لوله مانیسمان
  • لوله گوشتدار
  • لوله بدون درز ( مانیسمان) سبک

سایر لوله ها عبارتند از :

  • لوله آلومینیوم
  • لوله استنلس استیل دکوراتیو
  • لوله استنلس استیل صنعتی
  • لوله استنلس استیل صنایع غذایی
  • لوله گالوانیزه
  • لوله پلی اتیلن
  • لوله مسی
  • لوله چدنی
  • لوله برنجی
  • لوله سربی
  • لوله سیمانی
  • لوله سفالی

کاربرد های لوله های فولادی صنعتی

همانطور که اشاره کردیم لوله های فولادی صنعتی به طور کلی به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم می‌شوند. از لوله درزدار برای انتقال مایعات و ساخت سازه های فلزی استفاده می شود و لوله های فولادی بدون درز در ساخت تاسیسات پالایشگاه‌های نفتی و گازی و نیروگاه و صنایع گازی و در ساخت مخازن تحت فشار بالا کاربرد دارد. 

لوله درزدار

ورقهای فولادی با ضخامت های گوناگون را شکل می‌دهند و لوله درز مستقیم می‌سازند، من اقا را برش داده و از غلطک های نورد ر می‌دهند و به شکل استوانه در می‌آورند و سپس محل درز آنها را با روشهای گوناگون جوشکاری و یا جوش می دهند. این لوله ها نسبت به لوله های بدون درز مقاومت کمتری دارند و علت این امر وجود درز در این لوله ها و انجام عملیات جوشکاری است. لوله های درز مستقیم به عنوان لوله های آب و لوله های شوفاژ و لوله API گازی و لوله داربستی در ساختمان استفاده می شود. لوله گاز API همان لوله های گاز تو کار هستند که در مصارف خانگی استفاده می‌شوند و زیر نظر استاندارد بین المللی موسسه نفت آمریکا است به نام American petroleum که به اختصار به آن API میگویند.

لوله‌های api نیز یکی از لوله های فولادی صنعتی است که در صنایع مختلف بسیار پر کاربرد می باشد.

لوله سیاه

لوله سیاه از انواع لوله های درزدار و مستقیم است. این لوله از ورق نورد گرم که ضخامت این ورق دو میلی متر به بالا است تولید می‌شود و از سختی و مقاومت بالایی برخوردار است و جوش پذیری خوبی دارد. از لوله سیاه در لوله کشی تاسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع استفاده می کنند. در انتقال گاز شهری جهت مصارف خانگی کاربرد دارند. در ساخت داربست، حفاظ،  حصار و در ساخت جک نیز از لوله سیاه استفاده می شود

لوله های سیاه

لوله های جدار چاهی

لوله های جدار چاهی از انواع لوله های فولادی درزدار هستند. این لوله‌ها در دو دسته شیار دار و بدون شیار تولید می‌شوند و دارای قطر و ضخامت گوناگونی هستند. از لوله های جدار چاهی برای جلوگیری از آمبولی و جلوگیری از ریزش دیواره چاه های خاکی با عمق زیاد استفاده می کنند که این کار باعث می‌شود عمر مفید چاه زیاد شود.

لوله های جدارچاه

لوله اسپیرال

یکی دیگر از لوله های فولادی صنعتی که از خانواده‌های لوله‌های فولادی است و در دسته لوله های درز مستقیم قرار دارد، لوله اسپیرال است که با ضخامت های گوناگون و در سایز های خیلی بزرگ تولید می‌شود. چرا به این لوله اسپیرال میگویند؟ دلیلش به خاطر هر نوع نورد و جوشکاری آن است که به شکل مارپیچ است. البته جوش این لوله ها در برابر فشار مایعات و سیالات و نیروهایی که به این لوله وارد می‌شود، استحکام بسیار بالایی دارد، به همین خاطر از این لوله‌ها در انتقال نفت و گاز و سیالات ای که فشار بالایی دارند استفاده می‌شود. یکی از مزایای این لوله ها، از نصب و اتصال راحت و سریع آن است، ظاهر زیبایی دارد، آب بندی آن آسان است. تولید این لوله ها در مقایسه با انواع لوله های درزدار مستقیم زمان کمتر و هزینه کمتری را در بر دارد و می‌توان از آن در انواع سازه ها و انواع صنایع استفاده نمود. از لوله های اسپیرال به عنوان نوعی از لوله های فولادی می توان در صنایع مختلف استفاده های متفاوتی نمود.

لوله های اسپیرال

لوله کالوپ

از این لوله درزدار در صنعت نفت و گاز و در مصارف آبرسانی استفاده می شود.


دسته ی دوم از انواع لوله های فولادی صنعتی ( لوله های بدون درز )

لوله های بدون درز که به آن ( Seamless pipe ) هم می گویند، لوله هایی هستند که هیچ درز یا محل جوشی ندارند و به همین سبب مقاومت این لوله ها بسیار بالاتر از لوله های درزدار است. لوله های بدون درز به روش ( اکسترود ) در کارخانه تولید می شوند. به این صورت که مستقیما و به صورت قالبی در شمش فولادی به لوله های بدون درز مبدل می شوند. از لوله های بدون درز در درجه حرارت بالا استفاده می شود و در مورد سیالاتی که فشار عبوری بالایی دارند نیز کاربرد دارد. لوله های بدون درزی که در ایران تولید می شود، تا سایز 24 است، ولی لوله های وارداتی تا سایز 42 هم می باشند. لازم به ذکر است که از لوله های بدون درز بعنوان لوله های فولادی صنعتی، در صنایع مختلف استفاده های بسیاری می شود که قصد داریم به شما عزیزان این لوله ها را معرفی نماییم.

لوله مانیسمان

مانیسمان یک لوله بدون درز است، بعبارتی برندی از لوله های بدون درز است که اولین بار لوله های بدون درز با برند مانیسمان وارد بازار شدند و به همین نام هم در بازار معروف و به رسمیت شناخته شدند. مانیسمان برادران آلمانی بودند که روش تولید لوله های بدون درز اختراع و پیشنهاد آنها بود و از این روش برای اولین بار در سال 1880 استفاده کردند. در حال حاضر از لوله مانیسمان در صنایع گوناگونی همچون گاز، نفت و پتروشیمی، استفاده می شود. 

لوله های فولادی صنعتی مانیسمان

لوله گوشتدار

لوله های گوشت دار صنعتی از خانواده لوله های بدون درز است. جنس لوله گوشت دار از فولاد است و با ضخامت بالا می باشد. از لوله گوشت دار برای لوله کشی مواد نفتی استفاده می کنند و همچنین لوله کشی سیالات و گازهاییی که حرارت و فشار زیادی دارند و جابجایی این سیالات در ساخت های گوناگون. جنس این لوله از آلیاژ های مختلفی است و ضخامت آن نیز بالاست و همین مقوله باعث می شود که در شرایط محیطی سخت مقاومت بالایی داشته باشد.

لوله های مانیسمان و لوله های گوشتدار، از دسته لوله های فولادی صنعتی پر مصرفی هستند که در صنایع مختلف کاربرد های موثری دارند.


دسته سوم لوله های فولادی صنعتی

لوله های آلومینیومی

این لوله ها سبک هستند و چون یکی از آلیاژهای استیل هستند، در مقابل خوردگی هم مقاوم هسستند. خاصیت خم پذیری، خوش تراش بودن و قابلیت جوشکاری داشتن و استحکام، از دیگر مزایای لوله های آلومینیومی است. لوله های آلومینیومی بنا به کاربردی که دارند، در سایز ها و اندازه ها و ضخامت ها و آلیاژ های مختلفی تولید می شوند. کاربرد آنها در صناعی شیمیایی، لوله کشی، زمین های کشاورزی، در لوازم خانگی، در ساخت کویل ها، و رساندن هوای خشک، و در تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان است.

لوله های آلومینیومی

لوله استنلس استیل یا همان لوله استیل

لوله استیل از پرکاربردترین لوله های فولادی صنعتی است و در این خانواده ی لوله های صنعتی از مهمترین آنها بشمار می رود. جنس این لوله ها از فولاد بوده و روکش آن کروم است. این لایه کروم که بر روی فولاد کشیده می شود، مقاومت این لوله را در برابر گرما، رطوبت هوا، و ضربه بالا می برد. این لوله ضد ضربه، ضد زنگ و ضد خوردگی است. یک نوع لوله هم داریم بنام لوله استنلس استیل دکوراتیو که در دسته لوله های تزئینی قرار دارد. از این لوله های تزئینی در ساختن نرده ها و حقاظ ها و در سازه های تزئینی استفاده می شود. لوله های استنلس استیل نیز عنوان لوله های فولادی صنعتی می تواند مورد استفاده در صنایع قرار گیرد. 

کاربرد لوله های استنلس استیل

از این لوله ها در صنایع غذاییی، صنایع شیمیایی، در صنعت نفات و گاز، صنعت پزشکی، صنعت خودرو سازی و ساختمان سازی و لوله کشی و فاضلاب هایی که محتوی مواد اسیدی غلیظ آزمایشگاه ها هستند، کاربرد دارند.

لوله های استنلس استیل

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یک دسته از لوله های فولادی صنعتی است که خودش به 2 دسته طبقه بندی می شود:

  • لوله گالوانیزه فولادی
  • لوله گالوانیزه آهنی

علت اینکه به این لوله ها گالوانیزه گفته می شود، این است که این لوله ها را پس از شکل دادن و جوش دادن، با روکش روش پوشش می دهند و به آن گالوانیزه می گویند. لوله گالوتنیزه آهنی به رنگ نیره و خاکستری است و از آهن سفید نورد شده تولید می شودو تولید آن در دو وزن سبک و متوسط است. لوله گالوانیزه فولادی از فولاد نرم ساخته می شود. این لوله فولادی صنعتی در برابر زنگ زدگی و در برابر اسیدها بسیار مقاوم است و کاربرد آن معمولا در لوله کشی آب گرم و سرد مصرفی، لوله کشی فاضلاب ها و لوله های بهداشتی و لوله های تخلیه لوازم بهداشتی کوچک است. در لوله های تهویه نیز از آن استفاده می شود. لوله فولادی نسبت به لوله آهنی مقاومت کمتری دارد و لوله آهنی مستحکم تر است. لوله های گالوانیزه گرم بدون درز هم به دو روش تولید دارند:

  • به روش اتوماتیک
  • روش نیمه اتوماتیک

این لوله ها در بالاترین کیفیت تولید می شوند و کاربرد آنها در صنایع مادر است. لوله های گالوانیزه شده معمولا تولیشان در شاخه های 6 متری دو سر رزوه شده است و قطر دهانه آنها 8 اینچ است. لوله های گالوانیزه نیز از دیگر لوله های فولادی صنعتی است که در صنایع مورد مصرف کاربران صنایع قرار می گیرد.

لوله های گالوانیزه را در بازار طبق نمره می شناسند. NPS که همان نظر اسمی است یک پارامتر برای لوله های گالوانیزه است. لوله هایی که سایز آن 12 و قطر اسمی آن کمتر از قطر خارجی لوله است و بیشتر از قطر داخلی آن، ولی لوله هایی که سایز آن 14 اینچ یا بیشتر باشد، قطر اسمی با قطر خارجی لوله مساوی و برابر است. به طور مثال NPS16 یعنی لوله ای که قطر خارجی آن 16 اینچ باشد. لوله های گالوانیزه لوله هایی هستندکه دو سر آنها را نمی توان جوشکاری کرد، علت این امر این است که از سوختن روی که روکش لوله گالوانیزه است، دودی سمی تولید می شود، به همین خاطر لوله های گالوانیزه را به وسیله ی دنده پیچی به هم اتصال می دهند و بعد از اتصال آب بندی می کنند. با توجه به خاصیت هایی که در این لوله وجود دارد، می توان دریافت که این لوله ها از لوله های فولادی صنعتی است که صنایع به آن نیاز دارد .

لوله های گالوانیزه

آب بندی لوله های گالوانیزه به 3 روش است:

  • استفاده از موادی که لزج کننده هستند
  • استفاده از خمیر آب بندی و الیاف کنف
  • استفاده ازز روش نوار تفلون

در اولین روش که از مواد مثل سرب قرمز و یا سرب سفید و یا تریکات گرافیکی دو قسمت رزرو شده استفاده می شکنند. همراه با روغن یا گریس که اینکار از اکسید شدن و نشت دادن آب در محل اتصال جلوگیری می کند.

روش بعدی استفاده از خمیر آب بندی و یا الیاف کنفی است که در این روش فضاهای خالی و اتصال را بسیار عالی آب بندی می کنند.

روش سوم نوار تلفون است که فضای خالی را بطو یکنواخت می پوشاند . از لوله کاملا حفاظت می کند و باعث می شود سطح کار تمیز باشد، اما این روش بخاطر گران بودن مواد، فقط در لوله کشی های رو کار در قطر کم کاربرد دارد.

در این مقاله لوله های فولادی صنعتی مورد معرفی و بررسی قرار گرفت. جهت کسب اطلاعات بیشتر از این نوع لوله ها، بر روی لینک لوله صنعتی کلیک نموده و مطلب مربوطه را مطالعه نمایید.


مهزیار فولاد صنعت تامین کننده کلیه لوله های فولادی صنعتی قید شده در این مقاله بوده و این لوله های فولادی را در کمترین زمان ممکن و با رقابتی ترین فیمت برای شما عزیزان تامین نموده و فرآهم می نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت لوله های فولادی صنعتی، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و صورت خرید خود را به تیم فروش شرکت اعلام فرمایید. همچنین از طریق ارسال پیام به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 صورت های درخواستی خود را به تیم فروش شرکت ارسال نمایید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن، صورت های شما را بررسی نموده و پیش فاکتور مربوطه را ارسال می نمایند. در صورت تایید قیمت، در کمترین زمان ممکن مقاطع فولادی مورد نیاز شما عزیزان را به سراسر کشور ارسال و به دستتان خواهند رساند. همچنین جهت اطلاع از قیمت های روز آهن آلات می توانید با نصب اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت از قیمت روز آهن آلات مورد نیاز مطلع شوید. با ما در تماس باشید.


 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *