لوله فولادی بدون درز مانیسمان

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

با سلام و عرض ادب خدمت شما صنعتگران عزیز ، شرکت مهزیار فولاد صنعت ، در زمینه فروش و تامین انواع لوله های فولادی بصورت سراسری فعال بوده و تمامی نیاز های صنعتی شما را در این زمینه تهیه و تامین خواهد نمود ، لوله های فولادی بدون درز مانیسمان ، یکی دیگر از لوله های فولادی پر مصرف در صنایع است که برای کاربران صنعت ، بسیار حائز اهمیت است ، مهزیار فولاد صنعت این لوله فولادی را با ضخامت ها و رده های مختلف در اختیار شما عزیزان قرار می دهد . لطفا جهت اطلاع از قیمت لوله مانیسمان  ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، پرسنل فروش مهزیار فولاد صنعت آماده پاسخ گویی به شما عزیزان هستند .

در این صفحه ، قصد داریم اطلاعاتی درباره لوله های مانیسمان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم ، با ما همراه باشید .


لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

همانطور که می دانید ، لوله ها بطور کل جهت انتقال سیالات از نقطه ای به نقطه ی مورد استفاده قرار می گیرند .

در میان این لوله ها ، لوله هایی هستند به اسم ( لوله بدون درز ) ، که در تولید این لوله فولادی  ، از هیچ گونه جوش درزی استفاده نمی شود .

هماطور که می دانید ، لوله های مانیسمان یا ( لوله های بدون رز ) ، به واسطه ساختار مطلوب و مناسب و یکپارچه ، و بخاطر مقاومت زیادش  ، قادر است سیالات و مایعاتی که دارای دمای بسیار بالا و فشار بالایی هستند ، را از نقطه ای به نقطه ی دیگر منتقل کنند .

در ایران ، برند هایی همچون ( لوله مانیسمان اهواز ، لوله مانیسمان چینی ، و لوله مانیسمان کاوه دقیق ) لوله های فولادی بدون درز مانیسمان را تولید و به بازار عرضه می دارند .

مهزیار فولاد نیز ، این لوله های پر قدرت فولادی را با قیمتی مناسب و در انواع ضخامت ها و رده های مختلف به شما عزیزان ارائه می دهد .


نحوه تشخیص سایز لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

بطور کلی ، جهت تشخیص سایز لوله های مانیسمان ، 3 پارامتر وجود دارد که اهمیت بسیاری دارد که توسط این 3 پارامتر ، ابعاد لوله نیز مشخص خواهد شد ، این سه پارامتر عبارت است از :

  • قطر داخلی لوله
  • ضخامت دیواره لوله
  • قطر خارجی لوله

که طبق شکل رشم شده در ذیل است :

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید ، OD  به معنی قطر بیرونی ، ID به معنی قطر داخلی ، و WT به معنی ضخامت دیواره است .


نمایش استاندارد های لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

طراحی استاندارد IPS که مخفف ( IRON PIPE SIZE ) ، یکی از سیستم های ابتدایی جهت شناسایی سایز لوله است ، سایز های تعیین شده توسط استاندارد IPS ، بصورت تقریبی قطر داخلی لوله را بر حسب پارامتر( اینچ ) تعیین می کند .

اگر بخواهیم در این زمینه مثالی برای شما عزیزان بزنیم ، میتوان گفت اگر لوله ای با IPS 8 موجود باشد ،  بصورت تقریبی قطر داخلی آن نیز مساوی با 8 اینچ است .

نخست ، لوله های ساخته شده هر یک از ساز های مختلف ، فقط دارای یک ضخامت های مشخص بود که این ضخامت بر اساس استاندارد STD تعیین می شد .

و اما استاندارد های دیگری در لوله های مانیسمان وجود دارند ، به که با استاندارد های  XS ، XH ، XXS ، XXH معرفی می شوند؛ که دارای ضخامت بالاتری بوده و مقاومت در برابر فشار بیشتری را دارا هستند .

همانطور که میدانید ، کاربرد متریال های مقاوم در برابر خورندگی ، و کاربرد آن در لوله با ضخامت های کمتر ، باعث پیدایش روش جدیدی جهت شناسایی سایز و ضخامت لوله ها بر اساس استاندارد NPS که مخفف ( Nominal Pipe Szie ) شد ، که به نوعی می توان گفت جایگزین استاندارد IPS شد ، و همچنین پارامتری دیگر به عنوان پارامتر SCH جهت تعیین نمودن ضخامت لوله ها نقش خود را ایفا می کند .

برای شما سوال پیش می آید که استاندارد NPS چیست ؟ می نوان از این استاندارد به عنوان یک عدد بی بعد جهت تشخیص دادن سایز لوله بشمار آورد .

استاندارد DN یا همان ( Diameter Nominal ) از دیگر مشخصه های بی بعد جهت سایز لوله در غالب متریک بوده که بوسیله استاندارد iso یا همان ( International Standards Organization ) معرفی و تعیین می شود .


ضخامت دیواره های لوله های بدون درز

همانطور که می دانید ، ضخامت لوله مانیسمان با عنوان یا پارامتر SCH یا SCHEDULE معرفی می شود ،

بعنوان مثال ، زمانی که لوله های بدون درز یا همان لوله های مانیسمان رده بندی می شوند ، برای مثال لوله رده 40 ، لوله رده 80 ، لوله رده 60 ، 120 ، 160 و ….. ، با عنوان ( SCH20 ، SCH 40 ، SCH80 و….. ) معرفی می شود .

حال کمی علمی تر به این موضوع می پردازیم : 

SCHEDULE لوله ها حدودا مقداری مساوی با P/S 1000 داشته که حرف P با فشار سرویس برابر و S به معنی فشار مجاز سیستم بوده ، که فشار های ذکر شده بر اساس پوند بر اینچ مربع ( PSI ) معرفی می شود .

بنا بر این موضوع ، هر یک از لوله ها ، دارای یک NPS است که قطر خارجی آن دارای قطر یکسانی بوده و قطر داخل آن تفاوت دارد  که ارتباط مستقیمی با SCHEDULE آن داشته و کاملا به آن بستگی دارد .

 

جدول ذیل ، به معرفی قطر بیرونی هر سایز نامی اشاره دارد 

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

لازم به ذکر است که SCHEDULE  با حروف S ، برابر با استاندارد ASME B36.19 است ، و این استاندارد جهت استنلس استیل مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که این استاندارد ، از نظر سایز ، تمامی سایز های لوله را پوشش نمی دهد .


استاندارد لوله های مانیسمان از نظر ابعاد

  • لوله های فولادی بدون درز مانیسمان با استاندارد ASME B36.19 و ASME B36.10 ، دارای استاندارد ابعادی و وزنی هستند که در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد
  • همچنین لوله های بدون درز آلیاژی و کربن استیلی که از سایز 1/8 الی 24 اینچ هستند ، دارای استاندارد ASME B36.10 هستند  ، و لوله های بدون درز استنلس استیل دارای استاندارد B36.19 است .

انواع لوله های با استاندارد API ، ASTM ، ( استاندارد آلیاژی )

  • استاندارد لوله های فولادی بدون درز مانیسمان ( و یا لوله سیاه بدون درز ) بطور کلی برابر با استاندارد ASTM A53 Gr B ،و ASTM A106 GR B ،و  لوله API  که با استاندارد API 5L GR B بوده و با این استاندارد های قید شده تعیین می شود .
  • لازم به ذکر است ، که از لوله های مانیسمان با استاندارد آلیاژی ASTM A53 ، در صنایع جهت خطوط انتقال بخار ، هوا ، آب ، و گاز ، و نفت بکار می رود .
  • همچنین لوله های با استاندارد آلیاژی ASTM A106 ، از سایز 1.8 NPS الی 48 NPS  جهت استفاده در خطوط بخار ، گاز و آب در دماهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند .
  • لوله های با استاندارد آلیاژی API 5L ، در تمام سایز ها و انواع لوله های بدون درز ، جهت پالایشگاه ها قابل استفاده هستند .

حال که با این آلیاژ به طور کامل آشنا شدید ، بهتر است نگاهی اجمالی به جدول ذیل انداخته و ترکیب آلیاژی 3 استاندارد قید شده در بالا را ملاحظه فرمایید :

جدول ترکیب آلیاژی

2 2


معایب و مزایای لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

  • نداشتن درز جوش در لوله های فولادی بدون درز مانیسمان ، و ساخته شدن این لوله از شمش فولادی ( یکی از نقاط ضعیف لوله ، درز جوش است که همیشه در مقابل ساییدگی ، شکست ف و همچنین خوردگی قرار می گیرد .
  • از نظر شکل ، می توان گفت لوله های بدون درز ، نسبت به لوله های درزدار دقیق تر هستند .
  • از نظر هزینه های تولید لوله های درز دار و بدون درز ، باید گفت که لوله های بدون درز ، در سایز مشابه نسبت به لوله های درزدار ، دارای هزینه تولید بیشتری هستند .
  • زمان تولید لوله های بدون درز ، به نسبت بیشتر از لوله های درزدار هستند ، و تنها علت آن ، این است که افراد کمتری به تولید لوله های بدون درز می پردازند ، بنابراین صرف وقت بیشتر نسبت به تولید لوله های بدون درز ، کاملا منطقی است ، و به این دلیل است که زمان تحویل لوله های بدون درز ، کمی طولانی می شود .
  • وجود غیر یکنواختی ضخامت جداره در طول لوله های بدون درز ، و و در حالت طبیعی ، تلرانس لوله های فولادی بدون درز مانیسمان دارای ضخامت %12.5±  است .

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان از نظر کاربرد

کاربرد های مختلف و متنوع لوله های مانیسمان در صنایع گاز ، نفت ، باعث شده است تا این لوله ، از نظر صنعتگران جایگاه ویژه ای در صنایع داشته باشد ، کاربرد آنها عبارتند از :

  • خارج نمودن نفت  گاز ( OCTG) ، که با عنوان ( عملیات بالا دستی )
  • منتقل نموده سیال نفت ، گاز و اسید ، که معمولا بعنوان ( عملیات میان دستی ) قید می شود
  • لوله های فرآیندی جهت پالایش گاز و نفت و انواع محصولات فرعی که با عنوان ( عملیات پایین دستی ) قید می شود .
  • استفاده در لوله کشی و سرویس های Utility
  • تولید انواع تجهیزات هیدرولیکی
  • انواع مختلف سازه های مکانیکی
  • در خطوط مربوط به انتقال بخار و آب خیلی خیلی داغ و گرم استفاده می شود .

مهزیار فولاد صنعت ، با تلاش و همت خود ف سعی دارد کلیه مقاطع فولادی مورد نیاز شما عزیزان را به ببهترین شکل ممکن تامین کند  و تجربه ی بسیار عالی را ببرای شما عزیزان از خرید با ما رقم بزند ، جهت خرید لوله های فولادی بدون درز مانیسمان و همچنین قیمت لوله های مانیسمان ، با شماره واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، همچنین از طریق ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net  و mahzyar.net97@gmail.com  ,  و همچنین ارسالپیام به واتس اپ شرکت به شماره 09383940223 ، ما ررا از صورت خرید خود آگاه سازید ، پرسنل شکت مهزیار فولاد صنعت همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه به از ساعت 9 صبح ال 13:30 ) ، پاسخگوی شما خواهند بود .


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *