نکاتی درباره لوله فولادی بدون درز مانیسمان

نکاتی درباره لوله فولادی بدون درز مانیسمان

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله قصد داریم نکاتی درباره لوله فولادی بدون درز مانیسمان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. خواهشمندیم با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره ی این لوله بدون درز درر اختیار شما عزیزان قرار دهیم.


جهت مشاهده خلاصه مطلب این صفحه، می توانید ویدیوء زیر را مشاهده نمایید:


لوله فولادی بدون درز مانیسمان

ضرورت تولید لوله های مانیسمان، در صنایع فلزی جهان از میانه هایی قرن 19 احساس شد و برای بسیاری از استراکچر ها و سازه های خاص صنعتی و مدار های سیال فشار بالا، لوله های مانیسمان به مرور زمان و تدریجا جای لوله درزدار را گرفتند. لوله های مانیسمان که در صنعت جهان با نام دیگری به نام ( لوله های سیملس ) شناخته می شوند، در دسته یی لوله های ریخته شده ی بدون درز قرار می گیرد و این لوله ها برخلاف دیگر لوله های فولادی که درز دار می باشند، دارای سطح ییکپارچه ای بوده و هیچ گونه درزی در بافت آن وجود ندارد.

تفاوت لوله های بدون درز مانیسمان با لوله های درزدار

تفاوت این دو نوع لوله، در فرآیند تولید آنها نیز می باشد، به این صورت که لوله های مانیسمان به روش نورد گرم فولادی تولید می گردند، این در حالی است که دیگر لوله های درزدار صنعتی به روش نورد سرد فولادی و از ورق های فولادی تولید می گردند. لوله های مانیسمان در فرآیند تولید می بایست تا 1200 درجه ی سانتی گراد حرارت داده شده تا بتوانند فرم خاص سایز مربوطه را به خود بگیرند. در این مقاله به صورت مشروح به لوله فولادی بدون درز مانیسمان ( سیملس )می پردازیم.

لوله فولادی بدون درز مانیسمان

لوله فولادی بدون درز مانیسمان

فرآیند تولید لوله های مانیسمان فولادی

لوله مانیسمان فولادی همانطور که در بالا اشاره شد، به روش نورد گرم فولادی تولید می گردند، به طوری که شمش های فولادی به صورت مربع شکل ابتدا وارد کوره ی خط نورد گرم شده و سپس پس از حرارت دهی تا محدوده ی 1200 الی 1250 درجه ی سانتی گراد، این لوله ها وارد خط تولید گشته و پس از عبور از میان غلتک های گوناگون شکل دایره ای شکل به خود می گیرد. شمش ها پس از خروج از نورد گرم و پس از عبور از میان غلطک هایی نورد گرم، ابتدا شکل مروی شکل گه اصطلاحا در اصطلاح عامیانه به آن ( میلگرد ) می گویند، گرفته و این شمش ها چنان حرارتی معادل 1200 درجه سانتی گراد را در خود دارند، پس از عبور از میان غلتک هایی مختلف به وسیله ی یک سنبه ی فولادی که حرارت بسیار بالایی را در شرایط سازه از خود تخمل می نماید، درون آن حفره ای ایجاد شده و پس از عبور از میان غلتک ها و کشش انجام شده روی سطح شمش فولادی، لوله فولادی بدون درز مانیسمان استحصال می شود. پس لوله های مانیسمان با توجه به شرایط تولید خود، همواره لوله هایی گران تری به نسبت لوله های درزدار فولادی هستند.

دلیل پیدایش لوله فولادی بدون درز مانیسمان

دلیل پیدایش لوله های مانیسمان، نیاز صنایع مختلف جهان به مدار های پایپینگی بود که بتوانند فشار بسیار بالایی را در شراییط سازه ای از خود تحمل نمایند. لوله های مانیسمان در عصری از صنعت بوجود آمدند که لوله هایی درزدار معمولی دائما در برخی مدار های تحت فشار بالا دچار ترکیدگی و یا خرابی می شدند. پیدایش لوله های مانیسمان که به صورت فراگیر و همه گیر از نیمه قرن 20 در جهان رواج پیدا کرد، به دلیل مصارف خاص فشار بالا در انواع صنایع از جمله صنایع ساختمانی، مصارف مدار های سیال صنعتی، مصارف نفت، گاز، پتروشیمی، ساخت جک، لوله های سیلندری، مصارف سیلندر سازی، ساخت مدار های هیدرولیک و پنوماتیک از دیگر کاربرد های لوله های مانیسمان صنعتی می باشند.

لوله فولادی بدون درز مانیسمان

نکاتی درباره لوله فولادی بدون درز مانیسمان

لوله های مانیسمان صنعتی از آنجایی که در صنایع گوناگون و طی کاربرد های گوناگون به کار گرفته می شوند، همواره می بایست آلیاژ های گوناگونی داشته و این لوله ها در فرآیند تولید نورد گرم از شمش هایی با همان آلیاژ تولید می گردند. از اصلی ترین آلیاژ ها مطرح شده برای لوله های مانیسمان و لوله های سیملس در جهان می توان به آلیاژ های A106 Gr A ، A106 Gr B ، لوله API یا همان API5L X52 PSL1 ، API5L X52 PSL2 ، A333 Gr 6 ، A333 Gr 9 ، A335 Gr 11 ، A335 Gr 22 و …… اشاره نمود. هر کدام از آلیاژ های مطرح شده در موارد خاص صنعیت کاربرد داشته، بدین صورت که سازه ای که در آن می بایست لوله X52 PSL2 مورد استفاده قرار گیرد، هرگز نمی تواند لوله مانیسمان A106 Gr B در آن بکار گمارده شود. پس نوع آلیاز در نوع نوع کاربرد لوله بسیار دخیل بوده و همواره لوله فولادی بدون درز مانیسمان با آلیاژ های مورد نیاز صنایع تولید و عرضه می گردند. این لوله ها می توانند از سایز های 3.8 اینچ الی 4 اینچ تولید و عرضه گردند. لوله های مانیسمان در ضخامت های گوناگون برابر پایپ چارت جهانی و یا استاندارد اینچ لوله در جهان تولید و عرضه می گردند.

ضخامت دیواره ی لوله های مانیسمان با توجه به شرایط سازه ای متفاوت بوده، به این صورت که اگر در مدار سیالی فشار معادل 5 بار وجود داشته باشد، بی شک لوله های مانیسمانی با ضخامت های پایین تر مورد کاربرد قرار می گیرد و هر قدر ضخامت جداره لوله بالاتر رود، می توان از آن لوله مانیسمان، در مدار های پایپینگ با فشار های بسیار بالا ( هیدرولیک پنوماتیک و سیلندری….. ) بکار گرفت.

در دنیای لوله فولادی بدون درز مانیسمان همواره علم مربوط به این صنعت در حال پیشزرفت بوده و لوله هایی که در دهه های گدشته تولید می گشتند، بی شک تفاوت بسیار زیادی با لوله های امروزی دارند و هر چقدر صنایع فلزی در مسیر پیشرفت گام بر می دارند، لوله مانیسمان با کیفیت های بهتر تولید و روانه ی بازار مصرف جهانی می شود.

مهزیار فولاد صنعت در زمینه انواع لوله های فولادی می تواند شما عزیزان را یاری نموده و در جهت خرید انواع لوله ها، شما را راهنمایی نماید.


شما می توانید جهت تهیه ی لوله مانیسمان فولادی و انواع لوله های سیملس فلزی و آهنی، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید. کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان بوده و هر روز هفته از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های تعطیل از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) در خدمت شما عزیزان خواهند بود. جهت مشاهده قیمت های روز و زنده آهن آلات، می توانید اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت را در گوشی آندروید خود نصب نموده و قیمت روز آهن آلات را به صورت زنده از طریق این اپلیکیشن مشااهده نمایید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *