لوله های فولادی مانیسمان

تفاوت لوله های فولادی مانیسمان با لوله سیاه

با سلام و عرض ادب خدمت شما صنعتگران و کاربران مهزیار فولاد صنعت ، به اطلاع شما عزیزان می رساند مهزیار فولاد صنعت یک شرکت بازرگانی است که در زمینه فروش و تامین کلیه مقاطع فولادی و آلیاژی ، اعم از انواع لوله های فولادی و ورق های فولادی فعالیت دارد ، ما در این راستا قصد داریم کلیه نیاز های صنعتی شما عزیزان را با تخصص و حرفه و تجربه خود به بهترین شکل ممکن تهیه و تامین نماییم . لطفا جهت اطلاعات بیشتر از قیمت لوله مانیسمان در ضخامت و رده های مختلف ، با شماره واحد فروش به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید . ما لوله های فولادی مانیسمان را با قیمتی متعادل تر از قیمت بازار و کیفیتی مطلوب به شما عزیزان عرضه خواهی نمود .

در این صفحه ، قصد داریم تفاوت بین لوله های مانیسمان و لوله های سیاه را شرح دهیم ، با ما همراه باشید .


مشخصات لوله درزدار ( لوله سیاه ) و لوله بدون درز ( لوله مانیسمان )

بطور کلی لوله ها به دو نوع تقسیم می شوند ، لوله های بدون درز ( لوله های مانیسمان ) و لوله های درز دار ( لوله سیاه ) .

روش تولید این دو نوع لوله ی درزدار و بدون درز باهم فرق دارد ، لوله های سیاه و لوله های فولادی مانیسمان ، بر اساس روش تولیدشان مشخصاتی دارند که که این لوله ها را برای شرایط خاصی مناسب می سازد ، در ابتدا با مشخصات دو لوله مانیسمان و سیاه ( لوله های بدون درز و درزدار ) آشنا می شویم و در آخر می پردازیم به تفاوت بین دو لوله درزدار و بدون درز مانیسمان .


لوله های فولادی مانیسمان چیست ؟ ( Seamless Steel Pipe )

لوله فولادی بدون درز از یک تکه یا قطعه فلز ساخته شده است که در آن هیچ درز و اتصالی نیست ، یعنی سطحی عاری از درز و اتصال دارد ، لوله های مانیسمان ، با روش نورد سرد و نورد گرم ، کشش سرد و اکستروژن تولید می شوند ، این لوله ها طبق شکل سطح مقطع به دو دسته گرد و نا منظم دسته بندی می شوند ، لوله هایی که سطح مقطع خاص دارند ، شکل های متنوع و پیچیده ای مثل مربع ، بیضی ، شش ضلعی مثلثی ، ستاره ای و بال دار دارند .

قطر آنها حداکثر 650 میلی متر و حداقل قطر آن 0.3 میلی متر است ، این لوله ها بر اساس کاربردشان دارای دیواره های نازک و دیواره های ضخیم هستند ، از این لوله ها بیشتر در لوله حفاری برای صنایع پتروشیمی و در خودروها ، تراکتور ها و هواپیماها ،با ساختاری دقیق استفاده می شود .

ظرفیت عملکرد لوله های فولادی مانیسمان ( بدون درز ) ، نسبت به فولاد بسیار بهتر شده ، از لوله مانیسمان بدون درز ، بیشتر در دستگاه هایی که ولتاژ بالا دارند مثل تجهیزات هیدرولیکی و مثل اتصالات لوله کشی استفاده می شود .

در اینجا باید یادآوری کرد که لوله های فولادی درزدار اتصالات ضعیفی دارند که کیفیت جوش روی عملکرد عوامل اصلی تاثیر فراوانی دارد .

لول مانیسمان ، از فولاد های کم آلیاژ و فولاد های کم کربن معمولی و یا از فولادهای آلیاژی درست شده که بازده بسیار بالایی دارد ، و لوله ای است که بیشتر برای انتقال مایعات کاربرد دارد .

بر اساس نحوه استفاده این لوله بر حسب چند عامل دسته بندی می شود :

  • بر حسب ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی آن
  • بر حسب عملکرد مکانیکی و تست فشار آب

روش تولید لوله های فولادی مانیسمان

در تولید لوله مانیسمان ، به مکانیسمی احتیاج داریم تا بتوانیم داخل یک شمش فولادی حفره ای ایجاد کنیم ، امروزه معمول ترین راه برای تولید لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان ، چرخش پر سر و صدا یا نورد کردن است ، این کار را با یک میلگرد فولادی که گرم می شود شروع می کنند ، بعد سوراخ می شود و کار را شروع می کند ، در این میله به دور یک مته می چرخد و باعث می شود که یک ورق تو خالی بوجود بیاید ، این در حالی است که طول ورق فولادی در حال افزایش است و قسمت داخلی لوله باید بوسیله یک درپوش یا سنبه ثابت نگه داشته شود ، با اندازه گیری قطر بیرونی سایز لوله فولادی به دست می آید .


کاربرد لوله مانیسمان

هدف اصلی از ساختن لوله های بدون درز ، این است که آنها در انرژی شیمیایی نفتی ، زمین شناسی ، و دیگ های بخار استفاده می شود ، تفاوت لوله های فولادی مانیسمان بدون درز ، چون سطحی عرضی و مقطع و تو خالی دارد ، در خط لوله ها استفاده می شود ، برای حمل مقادیر بالای مایعات مثل : نفت ، گاز ، طبیعی ، گاز و آب و بعضی از مواد جامد کاربرد دارد ، این لوله های فولادی بسیار مقرون به صرفه هستند ، زیرا در هنگام قرار گرفتن در برابر استحکام خمشی و پیچشی ، وزنشان کمتر است ، و بخاطر همین موضوع ، مقرون به صرفه ترین فولاد است در میان فولاد هایی با سطح مقرون به صرفه ، کاربردی بسیار وسیع در تولید قطعات مکانیکی مثل لوله حفاری روغن ، میل لنگ اتومبیل ، داربست فولادی و اسکلت دوچرخه ، و در ساخت و ساز دارد .

قطعات حلقه ای که با استفاده از لوله های فولادی ساخته می شوند ، باعث بهبود استفاده از مواد ، آسان شدن فرآیند تولید و صرفه جویی در مواد و صرفه جویی در ساعت کاری می شود .

مهزیار فولاد صنعت ، لوله های فولادی مانیسمان را با قیمتی مقرون به صرفه ، به شما عزیزان ارائه خواهد داد .


لوله فولادی درزدار چیست ؟

لوله فولادی درزدار ( Welded Steel Pipe ) ، یک لوله فولادی است پس از روش شدن با جوشکاری فولاد ساخته می شود و این لوله بطور معمولی و عموم ، طولش 6 متر است ، این لوله ها با راندمان تولید بالا و بسیار ساده تولید می شوند و دارای تنوع خواص و سرمایه گذاری در تجهیزات می باشند ، ولی از نظر استحکام کلی از لوله های فولادی بدون درز در مرحله پایین تری قرار داد ، در تولید این لوله ها ، از این نوار های فولادی و یا صفحات فولادی استفاده می شود ، بر اساس فرآیند جوشکاری که روی آن انجام می شود ، در کوره ها به دو دسته لوله های الکتریکی ( جوشکاری مقاومتی  ) لوله های قوس اتوماتیک تقسیم می شوند ، به سبب روش های گوناگون ، جوشکاری هم به دو نوع : درزدار مستقیم ( straigh seam welded pipe ) , و لوله های درزدار مارپیچ ( speiral welded pipe )  تقسیم می شوند . چون این لوله ها به شکل مدور یا مسطح و یا به صورت مربع و غیره است ، مهزیار فولاد صنعت ، انواع لوله های بدون درز ( لوله های فولادی مانیسمان ) و لوله های درزدار سیاه را با قیمتی بسیار مطلوب در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد .


روش تولید لوله سیاه درزدار

همانطور که اشاره شد ، در تولید لوله های فولادی مانیسمان و لوله های درزدار ( لوله سیاه ) ، تفاوت های بسیاری وجود دارد که قصد داریم این تفاوت را با تشریح نحوه تولید لوله سیاه خدمت شما عزیزان ارائه دهیم ، با ما همراه باشید .

تولید لوله سیاه درزدار ، اینگونه است که یک سیم پیچ فولادی را رول می کنند ، البته اینکار بر حسب ضخامت مورد نظرشان انجام می شود ، سپس نوار طبق عرضی که مورد نظرشان است برش می زنند .

سیم پیچ بوسیله یک سری غلتک ها حرکت داده می شود ، و این لوله شکل می گیرد ، سپس درز های لوله در محیطی شیمیایی جوش داده می شود ، بعد از فورج و اهنگری درز جوش داده شده ، از نورد استفاده می شود ، با فرآیند عملیات حرارتی این کار به پایان می رسد ، و در صورتی که لازم باشد ، این لوله های درزدار را بر روی سنبه و یا زمین می کشند تا درزی که جوش داده شده صاف شود و تقریبا دیدن آن با چشم غیر مسلح امکان ندارد ، هزینه تولید این لوله فولادی ، ارزانتر از لوله های فولادی مانیسمان بدون درز است ، زیرا درر آن به حد اقل کشش و آینل نیاز است و معمولا خیلی سریع تر از لوله بدون درز تهیه می شود .


تفاوت لوله سیاه درزدار و لوله های فولادی مانیسمان بدون درز

اگر از نظر اندازه و مواد ، لوله های فولادی بدون درز با لوله فولادی درزدار یکی باشد ، فشار کاری لوله فولادی بدون درز بخاطر نداشتن درز جوش 20 درصد بیشتر است .

درزی که در لوله فولادی درزدار و کشیده شده وجود دارد ، همواره باعث نگرانی کاربران نهایی است ، یکی دیگر از مزایای لوله بدون درز یا همان ( لوله های فولادی مانیسمان ) ، مقاومت این لوله به خوردگی های بالا است ، زیرا پتانسیل کمی در برابر ناخالصی ها دارد ، لوله های فولادی درز دارد ، در محل های درز انعطاف پذیری دارنند ، احتمال دارد که عیوبی بروز کند و اختلال در چکش خواری دارد ، ولی در لوله های فولادی بدون درز ، این مشکلات وجود ندارد ، به عکس لوله های فولادی درزدار در لوله های فولادی بدون درز ، به قسمت جوش و درستی آن احتیاجی نیست ، در نتیجه بیشتر کاربردهای بحرانی دارد .


فرآیند قالب گیری

1.لوله  های فولادی درز دار

توسط فرایند جوش ، جوش داده می شود و سپس با یک نوار استنلس استیل باریک از جنس فولاد برش داده می شود و سپس با عمل قالب گیری سرد ، به صورت لوله ای پیچیده می شوند ، در این مرحله ، اول جوکاری مخصوص و بعد جوش درز لوله صورت می گیرد ، جوش بیرونی را بصورت کامل پولیش می کنند و صیقل می دهند ، تا در آخر کار هیچ بر آمدگی بر روی لوله وجود نداشته باشد .

2.لوله مانیسمان فولادی ( بدون درز )

در قالب استوانه ای و از طریق کشش گرم قالب گیری می شود و هیچ درزی در آن دیده نمی شود .


تفاوت ظاهری لوله های فولادی مانیسمان با لوله سیاه

در لوله های فولادی بدون درز ، ماده اولیه شمش فولادی ( Billet ) می باشد ، عیب های سطح بیرونی ، شمش با جریان نورد گرم از بین نمی رود ، بلکه پس از تمام شدن و ساخته شدن محصول پویش می کنند و جلا می دهند ، باید یادآوری کرد و تذکر داد که در جریان کاهش دیواره ، این عیب فقط تا حدودی می تواند از بین برود .

در لوله فولادی درزدار ، مواد اولیه کویل نورد گرم است ، کیفیت سطح کویل ، نشان دهنده و معیار کیفیت سطح لوله فولادی است ، باید یادآوری کرد که کویل نورد گرم ، کیفیت بسیار بالایی دارد ، پس نتیجه می گیریم که کیفیت سطح لوله فولادی درزدار از کیفیت لوله بدون درز یا همان ( لوله های فولادی مانیسمان ) بسیار بیشتر و بهتر است .


مهزیار فولاد صنعت ، با در نظر گرفتن نیاز های مشتری های عزیز ، در تلاش است تا نیاز های صنعتی شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن برآورده و تامین کند ، ما جهت ارتقای سطح خدمات خود ، خدمات جانبی نظیر ( برش کاری ، سوراخ کاری ، آنالیز ورق های فولادی ، خدمات گالوانیزاسیون ، و بازدید محصول قبل از خرید ) را در اختیار شما خریداران عزیز قرار خواهد داد ، لطفا جهت اطلاعات بیشتر از قیمت لوله های فولادی مانیسمان ، با شماره واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس بگیرید ، پرسنل تیم فروش شرکت ، از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) پاسخگوی شما عزیزان هستند ، همچنین از طریق ارسال پیام به واتس اپ شرکت به شماره 09383940223 , و یا با ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ما را از صورت خرید خود آگاه سازید .


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *