تفاوت لوله مانیسمان با API

لوله مانیسمان و api

با سلام و عرض ادب و احترام بر کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله قصد داریم با توضیحات مفید و کاربردی و جامع درباره لوله مانیسمان و لوله های api، به تشریح تفاوت لوله مانیسمان و api پرداخته و سعی داریم این دو لوله فولادی را به بهترین شکل ممکن به شما عزیزان توضیح دهیم. همانطور که می دانید دانش آلیاژی بسیار دانش پیچیده و سخت بوده و اگر قصد خرید این نوع لوله های آلیاژی را دارید، به شدت پیشنهاد می شود مقاله ی حاضر را مطالعه نموده و نسبت به خرید این نوع مقاطع فولادی، مقداری صبوری کرده و اطلاعات خود را تکمیل نمایید، تا به هنگام خرید با خیالی آسوده خرید خود را به مرحله انجام رسانده و دچار ضرر و زیان های مالی و حتی جانی نشوید. با ما همراه باشید تا به موضوع تفاوت بین لوله مانیسمان و api بپردازیم.


پیش مقدمه درباره تفاوت لوله مانیسمان و API

می دانیم که برای انتقال سیالات از یک محل به محل دیگر، از لوله استفاده می شود. لوله هاییی که از جنس کربن استیل هستند، یکی از پرکاربردترین لوله ها هستند و در صنعت استفاده های زیادی دارند. جهت اتصال لوله های کربن استیل به لوله های دیگر از جوشکاری استفاده می کنند، به این صورت که ابتدا و انتهای این لوله ها را به -لوله های دیگر و یا به اتصالات فلزی دیگر جوش می دهند.

لوله های کربن استیل به روش های گوناگونی تولید می شوند که در طی این مقاله، به توضیح روش توللید این دو لوله خواهیم پرداخت که این موضوع نیز می تواند دلیل وجود تفاوت بین لوله مانیسمان و api باشد.

روش تولید این لوله ها بستگی دارد به میزان حساسیت و کاربرد سیالات. لوله های کربن استیل یا فولادی عمدتا به دو روش تولید و تهیه می شوند که عبارتند از:

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان لوله ای پر مصرف در صنایع. این لوله، می تواند نقش بسیار مهم و بزرگی را در صنایع ایجاد نموده و سهم بسیار بزرگی در پیش روی پروژه های صنعتی داشته و به عبارتی دیگر می توان گفت صنعتگران عزیز در بسیاری از پروژه های صنعتی خود، بخش پیشرفت صنعتی کشور را مدیون این لوله آلیاژی هستند. لوله فولادی مانیسمان لوله ای است که درز ندارد، که به زبان انگلیسی اصطلاحا به آن ( seamless pipe ) می گویند.

علت نام گذاری این لوله به این جهت است که اولین بار یک مهندس آلمانی به نام مانیسمان آن را مورد استفاده قرار داد. فرق این لوله با لوله های دیگر این است که لوله مانیسمان فاقد هرگونه درزی است. برای تولید آن از شمش فولادی توپر استفاده می کنند و با وارد کردن یک شی به داخل شمش، لوله بوجود می آید و به همین سبب این لوله فاقد هر گونه درزی می باشد و طول آن 6 متر است.

این لوله، ساختمانی یکنواخت داشته و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد، که همین موضوع می تواند تفاوت لوله مانیسمان و api را برجسته سازد. همچنین در برابر فشار و حرارت نیز مقاوم و مستحکم است.

تفاوت لوله مانیسمان و api

تفاوت لوله مانیسمان و api

لوله مانیسمان در رده های 20، 40، 60، 80، 120، و 160 تولید می شود که لازم به ذکر است اگر به دنبال لوله رده 40 می گردید، مهزیار فولاد صنعت این لوله را برای شما خریداران گرامی تامین خواهد نمود و به یک تماس با واحد بازرگانی شرکت، این لوله و دیگر رده های این لوله زا برای شما تامین خواهیم نمود.

لوله مانیسمان رده 80 به دلیل تحمل بالایی که در برابر فشار دارد، پر مصرف ترین لوله در صنایع گوناگون است. سایز 1.2 الی 24 اینچ لوله مانیسمان 80 بدون درز است و سایر 28 اینچ به بعد این لوله درز مستقیم یا درز محفی است. لوله رده 40 تحمل فشار کمتری از لوله رده 80 دارد. لوله مانیسمان یا بدون درز به تست جوشکاری نیازی ندارد و در مواردی که نیاز به خساسیت و دقت بالایی است، از این لوله ها استفاده می شود.

یکی دیگر از عواملی که می تواند تفاوت لوله مانیسمان و api را برجسته سازد، روش ساخت آنها است که در ادامه قصد داریم به روش ساخت لوله مانیسمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

روش ساخت لوله مانیسمان

در تولید لوله مانیسمان یا لوله بدون درز از شمش های استوانه ای شکل استفاده می کنند. در ابتدا در مرحله اول شمش را پیش گرم می کند، سپس بوسیله ی یک ماندریل که مانند دریل عمل می کند، در مرکز اسستوانه سوراخ ایجاد می کنند. برای تنظیم ضخامت لوله مانیسمان هم از غلطک هایی که در خارج تعبیه شده استفاده می کنند.

پس از اینکه لوله ها سرد شدند، ( بعبارتی می توان گفت پس از از پایان خنک سازی ) به بررسی کیفیت لوله ها و اطمینان از سلاممت آنهامی پردازند و در نهایت لوله های بدون درز را برش داده و به بازار عرضه می کنند.

در ادامه موضوع تفاوت لوله مانیسمان و api علاوه بر روش ساخت، کاربرد این لوله می تواند نقش مهمی در تفاوت های این دو لوله ایجاد نمایند. با ما همراه باشید تا به کاربرد لوله مانیسمان بپردازیم.

تفاوت لوله مانیسمان و api

تفاوت لوله مانیسمان و api

کاربرد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان به دلیل اینکه هیچگونه جوشی در بدنه ندارند، ببه نسبت لوله های دیگر هم از قیمت بالاتری برخوردارند و هم طول عمر طولانی تری دارند. لوله مانیسمان در خطوط فشار قوی، نفت و گاز و پتروشیمی و خطوط هیدرولیک و صنایع غذایی و دارویی، مبدل و بویلر و خطوط انتقال برق کاربرد دارد.

حال برای شفاف سازی و برجسته نمودن تفاوت لوله مانیسمان و api قصد داریم به توضیح لوله های API5L بپردازیم. با ما همراه باشید.

لوله API چیست؟

لوله API لوله های درزداری هستند که برای ساخت آنها از ورق های فولادی استفاده می کنند. به این صورت که ورق های فولادی را به صورت رول در می آورند و سپس لبه ابتدا و انتهای ورق را با جوشکاری بهم متصل می کنند. تولید آنها در ضخامت 40 اینچ و سایز 2 اینچ است. پس در نتیجه با توجه به این مطلب، تفاوت لوله مانیسمان و api در اولین مورد، می تواند در نوع ساخت آن باشد که لوله مانیسمان بدون درز بوده و لوله api درز دار است.

تفاوت لوله مانیسمان و api

شرکت مهزیار فولاد

کاربرد لوله api

لوله API به دلیل درزدار بودن، نسبت به لوله مانیسمان قیمت پایین تری دارند، همچنین نسبت به لوله های بدون درز، استحکام کمتری هم دارند. از لوله API در تاسیسات ساختمانی، موتور خانه ها، و در گازرسانی و همچنین برای آبرسانی استفاده می کنند.

حال که کاربرد لوله های api و مانیسمان و همچنین نوع ساخت آنها تا به اینجای مطلب مشخص شد، بهتر است در ادامه به ضرح کلی تفاوت لوله مانیسمان api بپردازیم و به نتیجه گیری برسیم. با ما همراه باشید.

تفاوت لوله مانیسمان و api

شرکت مهزیار فولاد

تفاوت لوله مانیسمان و API در چیست؟

  • از مهمترین تفاوت های لوله مانیسمان و لوله API روش تولید آنها است. لوله مانیسمان به روشی ساخته می شود که بدون درز است و لوله api به روشی تولید می شود که دارای درز جوش است. 
  • دومین تفاوت مربوط می شود به میزان استحکام این دو لوله. لوله های مانیسمان از استحکام بالاتری برخوردار هستند و لوله های api یا درز دار احتمال ترک خوردگی در محل جوشکاری شده را دارند.
  • تفاوت سوم در میزان ضخامت این دو لوله است. لوله مانیسمان نسبت به لوله api ضخامت بیشتری دارد. ضخامت لوله مانیسمان حدود  اینچ است که این ضخامت بسیار بالاتر از ضخامت های لوله های درزدار است.
  • تفاوت چهارم لوله مانیسمان و api در نوع کاربرد آنهاست. لوله های مانیسمان به دلیل ضخامت بالایی که دارند، در انتقال نفت و گاز و در موتور خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند، ولی از لوله های api چون ضخامت کمتری دارند، در ساخت و ساز ها و در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تفاوت لوله مانیسمان و api در مرجله پنجم به این شکل است که لوله های مانیسمان از قیمت بالاتری به نسبت لوله api برخوردار است.
  • تفاوت ششم لوله مانیسمان و api مربوط می شود به وزن این دو لوله. همانطور که ذکر شد، لوله مانیسمان از شمش فولادی تولید می شود و ضخامت بیشتری دارد و بنابراین وزن بیشتری هم دارد، ولی لوله api یا درز دار از ورق های فولادی تولید می شود و وزن کمتری هم دارد، به همین جهت در مکان هایی که نیاز به تحمل فشار بالاست، از لوله مانیسمان یا بدون درز استفاده می شود.
 لوله مانیسمان و api

شرکت مهزیار فولاد

پس از بررسی تفاوت لوله مانیسمان و api، لازم به ذکر است که بگوییم لوله های درزدار یا همان api از نقاطی که جوشکاری شده اند، دارای ضعف می باشند، ولی این نقطه ضعف به این معنی نیست که این لوله ها بد باشند، بلکه در زمانی که دمای یک سیال معمولی باشد، استفاده از این لوله ها از نظر اقتصادی و هزینه بسیار مقرون به صرفه است.

و در آخر برای آنکه در پروژه های ساختمانی و صنعتی و برای خرید لوله برای اسن پروژه ها تصمیماتی درست بگیریم، باید بخوبی از تفاوت لوله مانیسمان و api آگاه بوده و اطلاعات کافی داشته باشیم.

واحدبازرگانی شرکت مهزیار فولاد جهت ارائه آخرین اخبار لوله های مانیسمان وapi و خرید وفروش آهن آلات صنعتی آماده خدمت رسانی شماعزیزان هست .


مهزیار فولاد صنعت با دانش کافی خود در باره تفاوت لوله مانیسمان و api به همراه کارشناسان آلیاژ شناس، در خدمت شما خریداران گرامی و ارجمند هستد. اگر قصد خرید لوله های api و یا لوله مانیسمان را دارید، می توانید با کارشناسان ما در واحد بازرگانی به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما با مشاوره رایگان خود، شما عزیزان را در زمینه خرید این لوله ها با توجه به کاربردشان در شرایط مختلف یاری خواهند نمود و تجربه ی بسیار عالی از خرید موفق را برای شما عزیزان به ارمغان خواهد آورد.

همچنین می توانید صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید. کارشناسان ما در بخش بازرگانی، صورت های شما عزیزان را در کوتاه ترین زمان ممکن پیگیری خواهند نمود.

شما خریداران و صنعتگرام گرامی می توانید با نصب اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت، از قیمت روزانه کلیه مقاطع فولادی آگاه شوید. همچنین با نصب این اپلیکیشن می توانید صورت های خود را به صورت مستقیم به کارشناسان ما ارسال نموده و منتظر دریافت پیش فاکتور باشید.

با ما در تماس باشید. ما کیفیت را تضمین می کنیم.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *