فولاد ضد زنگ

تفاوت بین فولاد ضد زنگ 304 و 316 چیست؟

تفاوت بین فولاد ضد زنگ 304 و 316 چیست؟

فولاد 304 شامل 18٪ کروم و 8٪ نیکل است در حالی که فولاد 316 شامل 16٪ کروم، 10٪ نیکل و 2٪ مولیبدن است. مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی به کلرید (مانند آب دریا و نمک های ضد انجماد) اضافه شده است.

با توجه به مطالعات صورت گرفته این نتیجه بدست امد که استفاده از فولاد ضد زنگ ( استیل) 316 به جای فولاد ضد زنگ (استیل) 304 در یک محفظه در فضای باز که در مجاورت عناصر محیطی قرار می گیرد (مثل یک دستگاه نفتی)، طول عمر محفظه نه تنها افزایش می یابد بلکه نسبت به محیط اطراف بسیار ایمن تر نیز است.

 

تفاوت استیل 304 با استیل 316 در چیست؟

فقط با نگاه کردن به آن ها نمی توانید نوع آنها را تشخیص دهید. تفاوت  ظاهری بین دو قطعه یکسان از ورق استیل، از نظر جلا یا دانه ها وجود ندارد. به همین دلیل شما نیاز به یک گزارش آزمایش مواد (MTR)  برای تأیید اینکه کدام استیل به عنوان 304 یا 316 است، دارید.

 

استیل نوع 304 چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل 304، با محتوای کروم و نیکل و کربن کم، بیشترین کاربرد را دارد و به طور گسترده ای به عنوان فولاد ضد زنگ(استیل) آستنیتی استفاده می شود. آلیاژهای آن همه تغییرات آلیاژ آستنیتی نیکل 18٪ و کروم8٪ است. نوع 304 به مقاومت در برابر اکسیداسیون، خوردگی شناخته است و دوام خوبی دارد. برای ساخت انواع وسایل استفاده و کاربرد راحتی دارد و تمیز کردن آن آسان است. نوع 304 از جنس استنلس استیل در محفظه های الکتریکی مقاوم در برابر خوردگی، قالب بندی خودکار، پوشش چرخ، تجهیزات آشپزخانه، گیره شلنگ، سخت افزار ضد زنگ، مخازن ذخیره سازی، مخازن تحت فشار و لوله سازی استفاده می شود.

 

استیل نوع 316 چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل 316، نوع فولاد مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر حرارت از جنس کروم و نیکل با مقاومت بالای خوردگی در مقایسه با سایر فولادهای کروم و نیکل در معرض انواع مختلف مواد شیمیایی مانند آب دریا، محلول های نمک و غیره است. از آنجاییکه آلیاژ فولاد ضد زنگ نوع 316 دارای مولیبدن است، مقاومت شیمیایی بیشتری نسبت به نوع 304 دارد. نوع 316 دوام، آسان ساخت، تمیز،  و جوش پذیر است. این استیل در برابر اسید سولفوریک، کلرید، برومید، یدید و اسیدهای چرب در دمای بالا به طور قابل توجهی مقاوم است. استیل حاوی مولیبدن در تولید داروهای خاص لازم است تا از آلودگی فلزات بیش از حد جلوگیری شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *