استیل 304 و استیل 316

تفاوت استیل گرید 304 و 316

با سلام و عرض ادب خدمت شما صنعتگران و خریداران عزیز ، مهزیار فولاد صنعت ، شرکتی است که در زمینه انواع استنلس استیل فعالیت نموده و در قالب ورق و لوله در اختیار شما عزیزان قرار می دهد . ما با هدف جلب رضایت شما عزیزان ، خدمات خود را در این زمینه به بهترین شکل ممکن در اختیار شما عزیزان قرار می دهد ، جهت اطلاع از قیمت ورق استیل و لوله استیل در گرید های 304 ، 316 و دیگر کرید های موجود ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس بگیرید ، کارشناسان مهزیار فولاد صنعت ، شما عزیزان را در زمینه خرید درست و انتخاب صحیح ورق فولادی و لوله راهنمایی نموده و از مرحله مشاوره تا مرحله خرید همراه شما خواهند بود ، در این صفحه قصد داریم به تفاوت استیل 304 و استیل 316 بپردازیم ، با ما همراه باشید .


تفاوت استیل 304 و استیل 316

زمانی که می خواهند یک فولاد ضد زنگ کنند که بتواند انواع محیط خوردگی را تحمل کند ، فولاد های ضد زنگ آستنیتی را انتخاب می کنند ، زیرا فولاد ضد زنگ آستینتی مقدار بالای نیکل و کروم دارد که توانایی مقاومت بالا در برابر خوردگی را به این فولاد ضد زنگ می دهد ، فولاد های ضد زنگ آستینی هم قابل جوش هستند و هم قابل انعطاف .

در حال حاضر ، دو نوع فولاد ضد زنگ آستینتی داریم که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، استیل 304 و استیل 316 .

برای اینکه گرید های مناسبی برای پروژه هایتان پیدا کنید ،  شرکت مهزیار فولاد صنعت  با شرح تفاوت های این دو فولاد ضد زنگ به شما در زمینه انواع ورق استیل و لوله استیل در رو گرید 304 و 316 یاری می نماید .


1 2

استیل 304

در بین استیل 304 و استیل 316 ، عنوان معمولی ترین فولاد ضد زنگ آستینتی به فولاد ضد زنگ 304 تعلق دارد ، این فولاد از محتوای نیکل بالایی برخوردار است ، 35% درصد نیکل که بطور معمول 8 تا 10.5 درصد وزن این فوللاد را تشکیل می دهد ، و همچنین از مقدار بالایی کروم برخوردار است، در حدود 18 تا 20 درصد وزن این فولاد از کروم تشکیل شده است .

عناصر آلیاژی دیگری هم در این فولاد ضد زنگ زنگ وجود دارد ، مثل : منگنز ، سیلیکون ، و کربن .

باقی ترکیب فولاد ضد زنگ 304 بیشتر آهن است ، مقاومت این فولاد در برابر خوردگی بسیار بالاست ، چرا که  می تواند در برابر اکسید کننده ترین اسید ها هم مقاومت داشته باشد استیل 304 ، در غلظت های متوسط در برابر اسید سیتریک و اسید سولفوریک مقاوم است ، به خاطر همین مقاومت است که 304 به آسانی پاکسازی می شود و از آن در آشپزخانه و غذا استفاده می شود ، از فولاد ضد زنگ یا استیل 304 ، در ساختمان ها ، دکوراسیون و مبلمان هم استفاده می شود .


دراستیل 304 و استیل 316 ، 304 دارای یک ضعف است

این فولاد نسبت به محیط و نواحی شور مثل ساحل و نسبت به محلول کلرید حساسیت دارد ، یون های موجود در کلرید قادرند ( خوردگی حفره ای ) ایجاد کنند که به صورت خوردگی های موضعی است ، این خوردگی ها ، توانایی آن را دارند که در زیر لایه های محافظ کروم پیشرفت کنند و باعث به خطر افتادن سازه های داخلی شوند . محلول هایی از کلرید سدیم که غلظت آنها 25 ppm باشد ، اثر خورنده ای دارند .

یکی از مشخصه های استیل 304 ، مقاومت خوب و بالای آن است ، و این مقاومت بخاطر وجود مقادیر بالایی از کروم و نیکل در فولاد ضد زنگ 304 است و دقیقا به همین دلیل مقاومت بسیار فوق العاده ای در برابر خوردگی دارد .

این فولاد ضد زنگ 304 ، کاربردهای بسیاری دارد که عبارتند از :

  • لوله کشی ها
  • مبدل های حرارتی
  • در یخچال ، فریزر ، و ماشین لباسشویی
  • در تجهیزات پردازش مواد غذایی تجاری
  • اتصال دهنده ها
  • در سازه ها ، در محیط هایی که فولاد کربنی استاندارد خورده می شود

استیل 304 و استیل 316

استیل 304 و استیل 316

فولاد ضد زنگ 316

فولاد ضد زنگ 316 هم مثل فولاد ضد زنگ 304 محتوی مقدار زیادی کروم و نیکل است ، و همینطور این فولاد در خود سیلیکون ، کربن ، و منگنز دارد ، و بیشترین ترکیب آن ، آهن است . ولی تفاوت اصلی و بزرگ بین استیل 304 و استیل 316 وجود دارد ، و آن ترکیب شیمیایی این دو فولاد است  . فولاد ضد زنگ 316 ، مقدار زیادی مولیبدن دارد ، مولیبدن زیادی که در فولاد ضد زنگ 316 وجود دارد ، باعث می شود گرید این فولاد مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد . فولاد ضد زنگ 316 ، از نظر خواص فیزیکی مکانیکی ، شبیه فولاد ضد زنگ 304 است و ماده آرایشی آنها شبیه به هم است و این گرید دومین شکل فولاد ضد زنگ است . فولاد ضد زنگ 304 با استیل 316 یک فرق اساسی دارد ، و آن هم این است که فولاد ضد زنگ 316 در خود 2 تا 3 درصد مولیبدن دارد و فرق دیگر آن هم این است که فولاد ضد زنگ 316 در برابر کلرید و باقی حلال های صنعتی مقاومت به خوردگی بیشتری دارد ، همچنین فولاد 316 در عملیاتی که نیاز به جوشکاری استنلس استیل زیادی باشد ، انتخاب مناسب تری است .

 

فولاد ضد زنگ 316 ، بهترین گزینه و انتخاب است برای یک فولاد ضد زنگ آستینتی به منظور عملیات دریایی فولاد ضد زنگ 316 کاربرد های دیگری هم دارد ، که عبارتند از :

  1. در تجهیزات پالایشگاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
  2. در تجهیزات پزشکی ، ( این فولاد چون ویژگی غیر واکنشی دارد ، در ساخت وسایل پزشکی جراحی مورد استفاده قرار خواهد گرفت ) .
  3. در محیط های دریایی مورد استفاده قرار می گیرد ، بخصوص جاهایی که کلرید دارند .
  4. در تجهیزات ذخیره سازی و فرآیند های شیمیایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

unnamedاز بین 304 و 316 ، کدام گرید باید استفاده شود ؟

موقعیت هایی وجود دارد که انتخاب ضد زنگ 304 بسیار مناسب می شود ، از جمله :

  1. برنامه هایی هستند که نیاز دارند شکل پذیری بسیار خوبی داشته باشند ، در اینجا چون فولاد ضد زنگ 316 مولیبدن بالایی دارد ، مناسب نیست ، چرا که اثرات نامطلوبی روی شکل پذیری می گذارد .
  2. برنامه ای هستند که نمی شود رای آنها هزینه زیادی کرد ، و مسائل اقتصادی در آن حائز اهمیت است ، در اینجا نیز استفاده از استیل گرید 304 به صرفه تر است .

در ادامه مطلب ، شرایطی را ذکر می کنیم که نشان دهنده این است که فولاد ضد زنگ 316 ، در این حالت شرایط ممکن است انتخاب خوب ئ مناسبی باشد : 

  1. در شرایطی که محیط مقدار زیادی عناصر خورنده داشته باشد .
  2. موادی که در زیر آب قرار می گیرند ، یا مرتب درر معرض آب هستند .
  3. در برنامه ها و کارهایی که بیشتر احتیاج به سختی و استحکام دارند .

از ترکیب آهن و فولاد ، فولاد ها درست می شوند ، اما فولاد های ضد زنگ مثل استیل 304 و استیل 316 ، هم ترکیب آهن و فولاد دارند ، و هم کروم دارند .

آلیاژ کروم ، قدرت مقاومت در برابر خورندگی را به این دو فولاد می دهد ، استنلس استینتی فولادی است که مقاومت خوبی در برابر خوردگی داررد ، در اینجا ما توضیحاتی در مورد تفاوت استیل 304 و استیل 316 و مشخصات این دو استیل برای شما عزیزان داده می شود .

ورق استیل ، گرید های متفاوتی دارد ، مثل ورق استیل 304 ، ورق استیل 316 ، 309 ، 321 ، 310 ، 430 . از میان این گرید ها ، استیل 304 و استیل 316 از همه گرید ها پر استفاده تر است . همچنین لوله های استیل ، در گرید های  لوله استیل 304 ، لوله استیل 316 ، 309 و 310 در بازار آهن آلات موجود است .


مهزیار فولاد صنعت ، در زمینه انواع مقاطع فولادی ، به خصوص انواع استنلس استیل ها ، بسیار فعال بوده و کلیه نیاز های صنعتگران را در این زمینه تامین خواهند نمود ، تیم فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت ، با تخصص خود شما عزیزان را در زمینه خرید انواع لوله های فولادی و آلیاژی یاری نموده و شما را در انتخاب درست و صحیح مقاطع فولادی یاری خواهند نمود . جهت اطلاعات بیشتر از قیمت انواع استنلس استیل در حالت های لوله و ورق در ضخامت ها و کرید های مختلف ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس بگیرید ، همچنین از طریق ارسال پیام به واتس اپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ، ما را از صورت خرید خود آگاه سازید . 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *