تست التراسونیک UT

تست التراسونیک UT

با سلام و درود فراوان بر کاربران مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله هدف تشریح تست التراسونیک UT است. لطفا با ما همراه باشید تا به توضیح این موضوعع پرداخته و آن را بررسی نماییم.


بازرسی فراصوتی ( تست التراسونیک UT )

این روش، یکی از روش هایی بسیار بسیار دقیق است. یک آزمایش فراصوتی و یک بازرسی غیر مخرب. تست التراسونیک UT به این صورت است که امواج صوتی را که فرکانس های بالایی در محدوده مگاهرتز دارند، وارد نمونه ی مورد بررسی می کنند تا بتوانند عییوب داخلی را مورد شناسایی قرار دهندو خواص مواد را نیز بررسی نمایند. امواج صوتی به سبب پدیده تضعیف و در مورد فصل مشترک انعکاس پیدا می کنند.

تست جوش UT، همین باریکه های منعکس شده تحلیل می کند تا عیوب و موقعیت آنها را شناسایی کند و از نظر ارزیابی کمی آنها را تحلیل و رد یابی می کند. در حال حاضر تست التراسونیک UT کاربرد بسیار وسیعی در کنترل کیفیت محصول و در فرآیند های تولید مثل: کشش، فورجینگ، نورد، جوشکاری و اکستروژن دارد. دلیل وسعت کاربرد این تست، قدرت نفوذ بالای امواج صوتی، حساسیت بسیار بالای تجهیزات این دستگاه و هزینه پایین آن و سرعت عمل جذب آن در کنترل کیفیت انواع محصولات است.

تست التراسونیک UT چیست؟

در این تست به قطعه ای که قرار است آزمایش شود، بوسیله یک مولد صوتی امواج فراصوتی اعمال می شود که دامنه این امواج بین 5 تا 25 مگاهرتز است. در این تست وقتی این امواج به عیوب سطحی و یا زیر سطحیی قطعه مورد آزمایش برخورد می نماید، انعکاس پیدا می کنند. این بازتاب ها و انعکاس ها را مولد صوتی دریافت می کند و به پالس های الکتریکی تبدیل می کند و صفحه نمایش آن را به صورت یک سیگنال نشان می دهد و در ایینجا اپراتور این سیگنال ها را بررسی می کند، و از روی این سیگنال ها اطلاعات مختلفی بدست می آورد، مثل:مکان، عمق و نوع عیب.

تست التراسونیک UT به چه صورت انجام می شود؟

در فصل مشتریک فلز-گاز، امواج صوتی به طور کامل منعکس می شوند، ولی در فلز-مایع یا فلز-جامد فقط قسمتی از امواج صوتی انعکاس می یابد. اساس کار تست جوش UT همین است. عیب هایی مثل حفره های انقباضی، منافذ، ترک ها، ذوب ناقص و عدم اتصالات تقریبا شبیه به فصل مشترک فلز-گاز هستند و این عیوب به آسانی قابل شناسایی هستند. به همین دصورت سایر ناهمگنی هایی که در فلز وجود دارد و می توان به وسیله ی بازتاب جزئی و با تفرق امواج فراصوتی شناخت.

خلاصخ و نتیجه اینکه در تست التراسونیک UT که در آشکار ساز یک پالس اولیه می بینیم که این نشان دهنده سطح قطعه است. در انتهای آن هم یک پالس می بینیم که آن هم نشان دهنده سطح انتهایی قطعه است. حالا در این مابین اگر پالسی تشکیل شود، نشان دهنده عیب یا ناپیوستگی است.

تست الکتراسونیک UT


اجزای آزمون تست التراسونیک UT ( فراصوتی )

فرستنده امواج

در تست التراسونیک UT فرستنده امواج صوتی یک کریستال پیزوالکتریک، این کربیستال پیزوالکتریک قادر به منتشر کردن امواج صوتی از خود زمان اعمال ولتاژ متناوب است. مواد پر کاربرد پیزوالکتریک که در پروب های فراصوتی مورد استفاده قرار می گیرند، شامل: کوارتز، سولفات لیتیم، سرامیک پلاریزه شده می باشد. به این فرستنده ها ( پروب ) می گویند. پروب سیگنالهای الکتریکی که فرکانس های بالا دارند را به ارتعاشات الکتریکی تبدیل می کند. این ارتعاشات الکتریکی دسته ای از امواج صوتی هستند که در محیطی مناسب وارد قطعه می شوند.

در بازرسی UT چند نوع استفاده می شود که استفاده از این امواج با توجه به جهت و موقعیت ناپیوستگی هایی است که در قطعه وجود دارد. از امواج طولی شناختن عیب هایی که موازی با سطح است، استفاده می کنند. برای شناسایی عیوب زاویه دار نسبت به سطح از امواج عرضی و برای شناسایی عیوب نزدیک به سطح از امواج سطحی استفاده می شود. تمام این ابزرسی ها از طریق فرستنده های موج طولی و با روش پالس-اکو و روش پروب زاویه دار و یا روش دلتا و روش انتقالی انجام می شود. در بیشتر بازرسی های صنعتی از روش پالس اکو استفاده می شود. این کار از طریق امواج طوبلی مستقیم و امواج عرضی زاویه دار هم با یک فرستنده انجام می شود.

فرکانس های پایین در تست التراسونیک UT قدرت نفوذ بیشتری دارند، اما از حساسیت کمتری برخوردار هستند، اما فذکانس های بالاتر می توانند تا عمق نفوذ نموده و نشانه های کوچکتری را شناسایی کنند. از مهمترین خصوصیات یک پروب فراصوتی، قدرت تفکیک، منطقه مرده و اثر میدان نزدیک و حساسیت آن است.

آشکار سازی فراصوتی

آشکار سازی فراصوتی عیوب دارای این تجهیزات است، یک گیرنده، یک تقویت کننده سیگنال و سیستم صفحه نمایش. آشکار ساز جزء مهمی دارد به نام ( تیوپ پرتو کاتریب ) یا CRT که یک تیوپ تحت شیشه ای تحت خلا است. تیوپ پرتو کاتدی اطلاعات نمونه تخت آزمایش را به سیستم صفحه نمایش انتقال می دهد.

تست الکتراسونیک UT


کاربرد های تست التراسونیک UT

در صنایع بزرگ برای تست مواد و کنترل کیفیت از تست الکتروسونیک استفاده می شود. تست UT در صنایعی مانند: جوشکاری، ریخته گری، نورد آهنگری، اجزای الکتریکی و الکترونیکی، ساخت فولاد، تیتانیوم، آلومینیوم، ساخت سازه هایی مثل: کشتی ها، پل ها، مخازن تخت فشار، وسایل نقلیه، ماشین آلات و موتور های جت، کاربرد فراوان دارد. تست التراسونیک UT در تعیین خواص اتصال، اندازه گیری ضخامت قطعات، تعیین خواص فیزیکی، ریز ساختار شناسی و اندازه گیری مدول الاستیک و همچنین تخمین میزان کاهش ضخامت ناشی از خوردگی کاربرد بسیاری دارد.

در غلتک های نورد،تجهیزات حمل و نقل زمینی، تجهیزات معدنی، خطوط لوله جوش، در نیروگاه های هسته ای و شیمیایی، دیگ های بخار، جوش نازل ها و مخازن تحت فشار هم از این تست استفاده می شود و هنگام سرویس چرخ های قطار، برای جلوگیری از شکست های احتمالی در محور گرداننده چرخ نیز از این قسمت استفاده می کنند. این تست یا آزمون عیب و نقص را تا عمق 5 متری فولاد نشان می دهد. درصد حساسیت و نفوذ تست التراسونیک UT در شناسایی و پیدا کردن عیوب صفحه ای و بحرانی خیلی بهتر و بالاتر از آزمون های غیر مخرب دیگر است. لازم به ذکر است که از این تست در ورق آلیاژی به نام ورق ST52 نیز استفاده می نمایند.


مزایا و معایب تست UT

مزایا تست UT

از مزایای تست التراسونیک UT به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • قدرت نفوذ بالاییی دارد ( تا ضخامت 5 متر می تواند قطعات را بازرسی نماید ).
  • در تعیین موقعیت عیوب داخلی و اندازه و مشکل عیوب و تعیین ماهیت بسیار بالایی دارد.
  • قابلیت پایش قطعات به صورت آنلاین، کنترل فرآیند و ثبت دائمی نتایج، قابلیت بالای اتوماسیون و قابلیت روش سریع را دارد.
  • قابلیت روش حجمی اجسام و قطعات جوشکاری پیچیده را دارد
  • برای پرسنل بی خطر است.
  • راحت حمل و نقل می شود.

معایب تست UT

مهمترین معایب تست التراسونیک UT هم موارد زیر است:

  • لازمه که سریعا سطح به پروب دسترسی داشته باشد.
  • کسب مهارت و آموزش مورد نیاز در این روش گران است.
  • روکش سطحی و زبری آن مشکل ایجاد می کند.
  • بازرسی دز قطعات نازک هم مشکل است.

مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده خدمات تامین و فروش کلیه مقاطع فولادی و ورق آلیاژی در ایران است. لطفا جهت کسب اطلاع از قیمت مقاطع و خرید، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید صورت های درخواستی خود را از طریق ارسال پیام به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 به اطلاع تیم فروش شرکتم برسانید. کارشناسان ما همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 پاسخگوی شما عزیزان هستند. شما می توانید جهت مشاهده قیمت روز آهن آلات، اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت را بر روی گوشی اندروید خود نصب نموده و قیمت های روز آهن آلات را به صورت آنلاین مشاهده نمایید. با کارشناسان ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *