ترکیب شیمیایی ورق ST52

ترکیبات شیمیایی و مزیت های عناصر بکار رفته در ورق ST52

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز مهزیار فولاد و صنعتگران محترم. در این نوشته ما قصد داریم به ترکیبات شیمیایی ورق ST52 پرداخته و مزیت های وجود عناصر شیمیایی ورق ST52 را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید، ورق آلیاژی دارای عناصر مختلفی بوده که هر یک موارد مصرف مختص به خود را دارد و با توجه به تنوعی که در این ورق های آلیاژی وجود دارد، قطعا کاربرد آنها با یکدیگر دارای تفاوت هایی می باشد که ارتباط مستقیمی با ترکیبات شیمیایی این ورق ها داشته و هنگام خرید این نوع ورق ها می بایست با اشخاصی که در این صنعت دارای تجربه و دانش می باشند، مشاوره نموده تا پس از خرید و استفاده در سازه های مختلف دچار مشکلات تخریب شدن سازه نشوند. لازم به ذکر است کارشناسان مهزیار فولاد در یاری نمودن و مشاره دادن به مشتریان خود هنگام خرید دریغ نکرده و اطلاعات خود را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار خواهند گذاشت. با ما همراه باشید تا به تشریح ترکیبات شیمیایی ورق ST52 پرداخته و مزیت وجود این عناصر را با هم بررسی نماییم.


ترکیبات شیمیایی ورق ST52

ورق ST52 بخاطر خاصین جوشکاری و خاصیت شکل پذیری سرد و برشکاری عالی و سایرخواصی که دارد، نسبت به ورق های فولادی دیگر مورد توجه صنایع بسیاری قرار گرفته است، این خواص حاصل عناصر تشکیل دهنده این ورق و روش تولید آن است.

مزیای منگنز در ترکیبات شیمیایی ورق ST52

منگنز از سرعت خنک شدن بحرانی این ورق می کاهد و این امر میزان استحکام و سختی پذیری این ورق را بالا می برد. افزودن منگنز به هر فولادی باعث می شود در آن فولاد خاصیت جوشکاری و آهنگری بوجود بیاید، بخاطر همین یک استحکام ویژه ای بخاطر وجود منگنز بوجود آمده است.

مزایای استفاده از سیلیسیم در ترکیبات شیمیایی ورق ST52

استفاده از سیلیسیم در فولاد باعث می شود استحکام فولاد بالا رود و میزان سختی فولاد را بالا می برد. با افزودن سیلیسیم،خواص دیگری هم به فولاد اضافه می شود، از جمله مقاومت سایشی فولاد بیشتر می شود. هر چقدر میزان سیلیسیم در فولاد یبشتر باشد، استحکام و سختی فولاد هم بسیار بالا می رود، ولی به همان نسبت مقدار سیلیسیم در فولاد انرژی ضربه ای را کاهش و شکل پذیری فولاد را کم می کند.

اکسیژن زدایی و گوگرد زدایی و تاثیر آن بر خواص ورق ST52

در فولاد میزان معینی اگسیژن وجود دارد. اکسیژن باعث تردی فولاد می شودو در فولاد خاصیت شکننده بودن بوجود می آورد، بخاطر همین میزان اکسیژن را در فولاد کاهش می دهند و برای این کار، از عملیات اکسیژن زدایی استفاده می کنند. پس از اکسیژن زدایی فولاد ها از نظر میزان اکسیژن به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • فولاد کاملا آرام
  • فولاد نیمه آرام
  • فولاد نا آرام

در فولاد آرام اکسیژن به مقدار قابل توجهی کاهش داده شده، در فولاد نیمه آرام میزان اکسیژن متوسط است، و در فولاد نا آرام میزان اکسیژن زیاد است و کیفیت فولاد از نظر اکسیژن در حد متوسط است. گوگرد هم مثل اکسیژن به فولاد خاصیت ترد بودن و شکننده بودن می دهد و به همین سببب عملیات گوگرد زدایی بر روی فولاد انجام می شود. برای انکار به آهن مذاب یا فولاد، کاربید کلسیم و یا سیلیسید کلسیم اضافه می کنند.


ورق های ST52 دارای چه ویژ گی هایی هستند؟

باید بدانید که ضخامت ورق ST52 هم بر استحکام این ورق تاثیر دارد و هم بر قیمت ورق فولادی ST52. ویژگی های مهم ورق ST52 عبارتند از:

  • شکل دهی سرد خوب
  • استحکام خمشی بالا
  • ماشین کاری و برشکاری خوب
  • استحکام پیچشی بالا
  • جوش پذیری مطلوب
  • خواص ارتجاعی بالا

در این مقاله درباره ترکیبات شیمیایی ورق ST52 و ویژگی های آن توضیح داده شد، اما اگر بخواهیم اشاره ای به استاندارد این ورق فولادی داشته باشیم، استاندارد این ورق استاندارد آلمانی DINEN10027 در کنار این گرید یا استاندارد آلمانی گاهی اعداد 1 تا 3 قرار دارند که این اعداد درجه ی کیفیت فولاد را نشان می دهند. هرچه اعداد بزرگتر باشد، فولاد سازی بهتر است و ناخالصی فولاد کمتر می شود.


مهزیار فولاد صنعت تامین کننده ورق های ST52 در ایران است. ما با توجه به نیاز مشتریان، کلیه ورق های فولادی ST52 شما صنعتگران و خریداران محترم و ارجمند در ابعاد و ضخامت های مورد نیاز تامین می نماییم. لطفا جهت خرید این ورق فولادی با واحد بازرگانی شرکت مهزیار فولاد صنعت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید درخواست خود را به صورت پیام از طریق واتساپ به شماره 09383940223 به کارسناسان مهزیار فولاد صنعت ارسال نمایید. تیم فروش شرکت آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان بوده و از مرحله ی مشاوره تا مرحله خرید همراه شما عزیزان خواهند بود. لازم به ذکر است شما می توانید با نصب اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت، قیمت روز مقاطع فولادی را مشاهده نمایید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *