بررسی دو عامل کاهش مجدد قیمت سنگ آهن

در روزهای اخیر تغییراتی در بازار سنگ آهن پدید آمده است و با توجه به دیدگاه های متناقضی که از سوی نهادهای تحلیلگر درباره افق بازار این ماده خام مطرح شده ضروری است به عوامل موثر بر قیمت ها و واقعیت های موجود بازار اشاره شود.

لوله استیل

به گزارش ماین نیوز، قیمت سنگ آهن هفته پیش به تدریج کاهش یافت و روز چهارشنبه هر تن از این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد ۵۵.۹ دلار معامله شد.

روز پنجشنبه قیمت ها با اندکی افزایش به ۵۶.۱ دلار رسید. تعطیلی بازارهای چین در هفته جاری یک عامل افزایش قیمت ها بود.

طی ماه گذشته میلادی قیمت سنگ آهن حدود سه دلار در هر تن کاهش یافت و یک عامل مهم این کاهش، ضعف بازار فولاد در چین بود. ابتدای هفته پیش دولت چین محدودیت های جدید در حوزه معاملات مسکن اعمال کرد و این اقدام سبب شد نگرانی ها درباره افول فعالیت ها در بخش ساخت و ساز بیشتر شود. در نتیجه از تقاضا برای فولاد و مواد اولیه تولید آن کاسته شد.

مقاله ی نبشی آهن  ,  ناودانی آهن را نیز بخوانید
مقاله ی میلگرد آهن و میلگرد فولادی را نیز بخوانید
مقاله ی میلگرد ساده و خدمات برش لیزر را نیز بخوانید

قیمت سنگ آهن طی روزهای اخیر بار دیگر در مسیر کاهش حرکت کرده است. روز گذشته قیمت هر تن سنگ آهن به زیر ۵۵ دلار رسید. دو عامل جدید سبب شده قیمت ها کاهش یابند. عامل اول پیش بینی بدبینانه موسسه رتبه سنجی فیچ است. این موسسه متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در سال جاری و سال آینده میلادی را ۴۵ دلار پیش بینی کرده است.

عامل دوم گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز است. در این گزارش آمده است در ماه گذشته میلادی واردات سنگ آهن از سوی چین نسبت به ماه قبل از آن ۲.۵ درصد رشد کرده و به ۸۲.۵ میلیون تن رسیده است. این گزارش نشان دهنده بالا باقی ماندن تولید فولاد در چین به رغم وعده دولت این کشور در باره کاستن از مازاد ظرفیت تولید فولاد است.

اما مشاهده شده که این افزایش واردات به افزایش قیمت ها منجر نشده و این نشانه ای منفی است.

برخی تحلیلگران معتقدند پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن در سه ماه آینده حاصل بعضی گزارش ها درباره افزایش عرضه است. همچنین درباره بالا باقی ماندن تقاضای چین برای سنگ آهن تردیدهایی وجود دارد.

البته مقامات شرکت فورتسکیو که چهارمین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان است معتقدند پیش بینی های منفی اخیر در باره افق قیمت سنگ آهن بیش از حد بدبینانه است زیرا به باور آنها، تقاضای چین برای سنگ آهن بالا باقی می ماند و نیز عرضه سنگ آهن رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت.

اما بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود آورده است، تا سال ۲۰۲۰ استرالیا و برزیل ۲۰۰ میلیون تن بر ظرفیت تولید سنگ آهن خود خواهند افزود و این عاملی برای فشار بر قیمت هاست.

مشاهده می شود که دیدهای متناقضی در باره افق بازار سنگ آهن مطرح شده است. اگر رشد اقتصاد چین بالا نرود و تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن از عرضه خود نکاهند بعید است قیمت ها در ماه های آینده رشد پایدار داشته باشد.

(منبع ماین نیوز)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *