استانداردهای جوشکاری

استانداردهای جوشکاری فولاد آلیاژی شامل چه مواردی است؟ چه زمانی و چگونه از آن ها استفاده کنیم؟

بسیاری از مفاهیمی که برای انواع فولاد آلیاژی، روش های ساخت و تولید، طراحی، جوشکاری و ملزومات این حوزه مطرح می شوند، همه تحت عنوان های مختلف و در قالب یک سری کدها و دستورالعمل های خاص و اصولی ارائه می گردند؛ این قوانین شامل استانداردهای فولاد آلیاژی می باشد؛ در این استانداردها به طور کامل و همه جانبه به مباحث طراحی، تولید، تمرین های عملی، شرایط نصب و راه اندازی تأسیسات فولادی، جوشکاری صحیح و … اشاره شده است.

استانداردهای جوشکاری فولاد آلیاژی بر اساس دستورالعمل های دقیق و توسط کارشناسان این کار اجرا می گردد. هر ساله برخی از نسخه های این استانداردها ممکن است تغییر پیدا کنند. رعایت این قوانین باعث افزایش کیفیت جوش انواع فولاد، ورق استیل و … می شود. موارد دیگری که استانداردهای جوشکاری، تحت پوشش قرار می دهند، معرفی ملزومات جوشکاری و شرایط مناسب برای فولاد آلیاژی در انواع مختلف است.

استانداردهای جوشکاری فولاد آلیاژی نه تنها برای مراحل طراحی، تولید و جوشکاری رعایت می شوند بلکه در هنگام بازرسی جوش نیز مورد توجه قرار می گیرند. بازرسان و کارشناسان جوش که از مراحل این عملیات در محل پروژه های جوشکاری فولاد بازدید می کنند از همین استانداردها برای ارزیابی کیفیت کار جوشکار استفاده می کنند.

 

معرفی منابع استاندارد معتبر برای جوشکاری انواع فولاد آلیاژی

استانداردهای جوشکاری فولاد آلیاژی با توجه به نیازهای صنعت جوشکاری تدوین شده اند. مهم ترین این منابع عبارتند از:

  • انجمن جوشکاری آمریکا (AWS)
  • انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME)
  • مؤسسه نفت و پتروشیمی آمریکا (API)

سه استاندارد فوق، جزو مهم ترین منابع و معتبرترین استانداردهای صنعتی در حوزه فولاد آلیاژی می باشند. تمام صنایعی که به نوعی با فولادهای آلیاژی سروکار دارند به این استانداردها در مراحل مختلف کار نیاز خواهند داشت. استانداردهای جوشکاری نیز بخشی از استانداردهای فوق را شامل می شوند.

 

کدها و استانداردهای جوشکاری فولاد آلیاژی چه مواردی را پوشش می دهند؟

مفاهیم بسیار گسترده ای از طریق استانداردهای جوشکاری فولادها بررسی می شوند؛ این منابع توسط کدها باید مورد استفاده قرار گیرند؛ هنگامی که یک فولاد آلیاژی قرار است جوشکاری شود، ملزومات و شرایط خاصی باید فراهم شوند تا نتیجه کار، مطلوب بوده و سازه مورد نظر از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشد. سازه فولادی که جوشکاری شده است توسط بازرسان جوش مورد ارزیابی قرار می گیرد. به طور کلی، حوزه هایی را که استانداردهای جوشکاری فولاد، پشتیبانی می کنند شامل موارد زیر هستند:

  • ملزومات تولید، نصب و راه اندازی سازه های فولادی
  • طراحی فولاد آلیاژی
  • کیفیت فولاد، کیفیت جوشکاری سازه
  • ساخت انواع فولاد، تولید انواع لوله فولادی، ساخت سازه ها
  • قوانین بازرسی انواع فولاد، بازرسی جوش

 

جالب است بدانید علاوه بر سه منبع معتبر که در قسمت قبلی معرفی شدند، برخی دیگر از استانداردهای جوشکاری فولاد آلیاژی نیز وجود دارند که می توان از آن برای تأیید کیفیت جوشکاری استفاده کرد؛ استاندارد ISO 9000، نمونه ای از این استاندارد است.

انواع فولاد آلیاژی برای هر نوع مصرف که به کار روند باید به درستی انتخاب شده و روش های اصولی برای جوشکاری آن ها اجرا گردد. برای مشاوره خرید فولاد آلیاژی و یا دریافت قیمت روز این متریال صنعتی می توانید با مجموعه تخصصی مهزیار فولاد تماس بگیرید. این مرکز تخصصی در زمینه تأمین و فروش انواع فولاد، ورق استیل، قوطی، پروفیل و … فعالیت دارد. به دانش و تجربه مهزیار فولاد در این زمینه اعتماد کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *