نصب لوله دریایی

لوله فولاد دریایی ، شمع کوبی ، سازه دریایی ، نصب لوله دریایی

نصب لوله دریایی و راه اندازی خطوط پایپینگ در اعماق دریا برای اسکله ها و سکوهای نفتی از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت و چالش نصب و راه اندازی انواع لوله دریایی در بستر دریا زمانی بیشتر می شود که عمق دریا بسیار زیاد باشد؛ به همین دلیل، علم و تکنولوژی به کمک این حوزه آمده و راهکارهایی را ارائه می دهد که مهندسان پایپینگ این لوله ها در دریا بتوانند به واسطه آن ها انواع لوله های دریایی را در دریا نصب کنند.

به طور کلی سه راه اصلی برای نصب لوله دریایی در بستر دریا وجود دارد؛ نصب لوله به شکل S، نصب لوله دریایی به شکل J و غوطه وری لوله ها در دریا. در هر سه روش، مخزن های اصلی به لوله ها متصل می شوند. اگر لوله های دریایی از هوا پر شوند، وزن لوله ها کمتر شده و فشار کمتری را نیز به قایق یا کشتی حمل کننده لوله وارد می کنند؛ اما این کار برای نصب لوله دریایی در کف دریا مناسب نیست؛ برای نصب این لوله ها در کف دریا باید آن ها در جای خود محکم کرد.

اگر نفت خام از درون لوله دریایی که در کف دریا نصب شده است عبور کند، به قدر کافی سنگین است که بتواند لوله را در اعماق آب نگه دارد اما یک مسأله مهم در این مورد وجود دارد؛ گازهای حاضر در نفت خام، مقداری از وزن سیال را کاهش می دهند بنابراین لوله نمی تواند به قدر کافی در جای خود محکم قرار گیرد.

برای نصب لوله دریایی در آب های کم عمق از پایه های بتنی مقاوم برای نگهداری و تثبیت لوله ها در اعماق آب استفاده می کنند اما برای راه اندازه این خطوط در کف دریا در عمق بیشتر به تنظیم فشار هیدرواستاتیکی بیشتری نیاز است. معمولاً در این حالت به مقدار بیشتری عایق با ضخامت بالاتر نیاز می باشد. تحت شرایط عملیاتی سخت در آب های عمیق، فشار وارد شده به لوله دریایی بسیار بالا است به همین دلیل باید تمام جوانب کار را در نظر گرفت.

 

مقایسه سه روش نصب لوله دریایی در دریا :

در نصب لوله دریایی به روش S، لوله اصلی به یک یدک کش بزرگ متصل است و سر دیگر لوله به سمت اعماق آب هدایت می شود. ابتدای لوله اصلی در محل اتصال به یدک کش توسط یک تکیه گاه نگه داشته شده است. این نوع نصب در عمق معینی از آب انجام می گیرد که اندازه دقیق آن به امواج آب دریا، وزن لوله، قابلیت تحمل یدک کش و فشار آب بستگی دارد. شکل لوله در این حالت به S شباهت دارد.

 

1

 

در نصب لوله دریایی به روش J، تکیه گاه لوله دریایی در محل اتصال به یدک کش تقریباً حالت عمودی دارد. این لوله نیز مانند مدل قبلی تا اعماق دریا ادامه می یابد. در نصب لوله دریایی به روش غوطه وری، لوله دریایی توسط دو ماژول نگهدارنده توسط یدک کش به محل نصب حمل می شوند؛ سپس لوله ها به حالت معلق در آب رها شده تا توسط ماژول ها به سمت منطقه نصب حرکت کنند. این لوله ها به لوله دریایی شناور معروف هستند.

 

2

 

 

333

 

نصب لوله دریایی در بستر دریا معمولاً برای انتقال مواد نفتی و آب و فاضلاب استفاده می شود. این لوله ها از جنس استیل و پلی اتیلن ساخته می شوند و هر یک در شرایط خاص به کار می روند.

برای خرید انواع لوله دریایی می توانید با مجموعه تخصصی مهزیار فولاد در تماس باشید. مهزیار فولاد، تأمین کننده انواع لوله فولادی با قیمت مناسب و کیفیت بسیار عالی است. 

شماره تماس : 9101 4444 – 021 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *